Annons

Karl-Johan Perssons brevlåda en förlustaffär: ”Vi vill ha betalt av staten”

Kivras mobilapp samt bolagets storägare Karl-Johan Persson och Stefan Krook.
Kivras mobilapp samt bolagets storägare Karl-Johan Persson och Stefan Krook. Foto: Press och Filip Erlind.
Marknaden för digitala brevlådor domineras helt av Kivra. Nu har Digimail, en av deras största konkurrenter, fått läggas i malpåse eftersom svenska myndigheter inte betalar för tjänsten.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

På torsdag börjar Skatteverkets utskick av deklarationer till alla svenskar som har öppnat en digital brevlåda. Det finns i dagsläget fyra olika digitala brevlådor: Min Myndighetspost som ägs av den svenska staten, Kivra, Digimail och E-Boks. 

Genom den statliga brevlådan kan man endast få post från offentliga aktörer, medan de andra även erbjuder att ta emot post från olika privata företag. 

Störst på den svenska marknaden är Kivra, som funnits sedan 2013. De har nära tre miljoner användare och runt 15 000 anslutna företag. 

Bolagets huvudägare är 41:an Invest, som ägs av Kivra-vd:n Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson. Sedan starten har de tagit in mellan 110 och 120 Mkr i riskkapital. 

Enligt den senaste årsredovisningen, aktuell per 2017, omsatte de 23 miljoner kronor men noterade en förlust på 35,5 Mkr.

”Under det senaste året har vi vuxit men nästan en miljon användare, dessutom tog vi in ungefär 1 000 nya företagsavsändare per månad under förra året. Omsättningen utvecklas procentuellt väldigt starkt, trots det kan vi konstatera att även förra året blev ett förlustår”, säger Stefan Krook, vd Kivra.   

Läs mer: Kivra och Telia startar bolag i Finland 

Kivra har satsat stort på olika marknadsföringskampanjer. Inför sista dagen att anmäla en digital brevlåda till Skatteverket, för att tidigare få besked och eventuell återbäring, var stora delar av Stockholms tunnelbana tapetserad i reklam från bolaget. Det resulterade i 130 000 nya användare bara under februari.

I annonskampanjen fick de Skatteverkets tillåtelse att använda en bild på en skatteblankett, men deras samarbete sträcker sig inte längre än så. Alla digitala brevlådor kan ta emot myndighetspost på samma sätt. 

Till skillnad från de privata företag som finns anslutna till tjänsten betalar inte Skatteverket, eller de andra myndigheterna, något digitalt porto till de digitala brevlådorna. 

”Att vi förlorar pengar på grund av att det inte finns någon lag om ersättning är väldigt problematiskt. Som tur är har vi väldigt långsiktiga ägare.”

Läs mer: Efter papperskaoset – rekordmånga deklarerade digitalt under 2018 

Men han hoppas att myndigheterna snart ska börja betala för sig, precis som Kivras privata avsändare. Därför har bolaget valt trots allt valt att driva hård marknadsföring inför att de digitala skatteblanketterna dyker upp i brevlådorna. 

”Vi har bestämt oss för att vänta på ersättningsmodellen, alla indikationer pekar på att den kommer och vi förhåller oss till marknaden som om den redan fanns”, säger Stefan Krook.  

Digimail var den första digitala brevlådan att lanseras i Sverige. Men de har inte haft samma expansiva strategi som Kivra, osäkerheten i ersättningarna från myndigheterna har gjort att ägarna bakom brevlådan lagt bolaget i malpåse. 

Bolaget ägs till 90 procent av it-företaget Smart Refill, som utvecklar appar och webbaserade tjänster och i sin tur kontrolleras av BGA Invest. De resterande 10 procenten av Digimail ägs av postleverantören Bring. 

”Vi vill ha betalt för våra tjänster. Därför avvaktar vi tills vi vet vad som händer framåt och hur myndigheterna väljer att hantera situationen”, säger Git Sturesjö Adolfsson, tillförordnad vd på Digimail.  

Läs mer: Smart Refill investerar mångmiljonbelopp i Digimail

Det var för ungefär ett år sedan, i slutet av maj 2018 som bolaget lades vilande, enligt Git Sturesjö Adolfson. Det innebar att bolaget inte längre aktivt arbetar för att få in nya användare eller knyta nya företag till tjänsten och runt fem anställda blev uppsagda. 

Däremot så håller de brevlådan levande. Tekniken kommer från Smart Refill och de har anställda som arbetar för att brevlådan fortfarande ska fungera som vanligt för deras befintliga kunder, och för de nya kunder som hittar dit på egen hand.

”Vi tar hand om de kunder som söker sig till vår brevlåda. Vi är ett it-bolag som servar och utvecklar de tjänster som behövs, men gör ingenting aktivt för att få en större marknadsorganisation”, säger Git Sturesjö Adolfsson. 

Postnord är delägare i danska E-Boks, tillsammans med betalbolaget Nets, som också erbjuder både myndighetspost och post från företag i Norden. 

Men Postnord håller samtidigt på att lansera en helt ny digital brevlåda i Sverige. Det statliga bolaget har ansökt om tillstånd hos Skatteverket för att få sända myndighetspost och hoppas på en lansering av tjänsten under 2019.

Läs mer: Postnord utmanar Kivra – ansöker om att få bli digital brevlåda 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer