Annons

Digitala utbildningsbolag rustar för stängda skolor: ”Jobbat dygnet runt”

Peter Skog är vd på Kikora, Jannie Jeppesen är vd för branschorganisationen Swedish Edtech Industry och Oliver Lundgren är vd på Skolon.
Peter Skog är vd på Kikora, Jannie Jeppesen är vd för branschorganisationen Swedish Edtech Industry och Oliver Lundgren är vd på Skolon. Foto: Press.
Svenska skolor har de senaste veckorna förberett sig för att undervisa på distans. Det har inte minst edtech-bolagen märkt av – genom en kraftigt ökad efterfrågan på digitala verktyg, läromedel och utbildningsplattformar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Förberedelserna har pågått i flera veckor, men sedan förra veckan har edtech-bolagen arbetat intensivt för att vara redo om skolorna i Sverige måste stänga ner till följd av covid-19. På tisdagsmorgonen kom nya rekommendationer från regeringen att elever från gymnasieskolor, högskolor, universitet och vuxenutbildningar ska få distansutbildning. 

”Branschen är i stabsläge. Det här är en liten sektor men nu har alla jobbat dygnet runt för att vara redo om skolorna stänger över en natt”, säger Jannie Jeppesen, vd på Swedish Edtech Industry, branschorganisationen för edtech-bolag. 

Med anledning av den överhängande risken för digital hemundervisning till följd av coronavirusets framfart lanserade organisationen på måndagsmorgonen en onlineplattform för skolor, elever och kommuner. Där kan parterna få en snabb överblick av digitala läromedel som leverantörerna erbjuder kostnadsfritt under coronautbrottet. 

Läromedelsdistributören Skolon, som samlar digitalt förlagsmaterial, är ett av företagen som märker av en kraftigt ökad efterfrågan.

”Vi märker ett ökat intresse timme för timme, tidigare har vi funnits på 35 procent av Sveriges skolor men i helgen har ytterligare 90 kommuner hört av sig och över 150 000 verktyg har startats i vår plattform”, säger Oliver Lundgren, vd på Skolon. 

Även matteplattformen Kikora har märkt av att skolorna förbereder sig för digital undervisning. 

”Fler och fler har börjat prenumerera på våra digitala resurser och det har definitivt kommit in fler mejl och förfrågningar”, säger Peter Skog, vd på Kikora i Sverige. 

De senaste åren har flera nya bolag inom Edtech startats och branschen har lockat till sig profilerade investerare. Ett exempel är Digiexam som bland annat tillhandahåller nationella prov digitalt, och som backas av Sophia Bendz, partner på Atomico. 

Vi har cirka en miljon elever i grundskolan, 400 000 i gymnasiet och ungefär lika många på universitet – det är ganska många som ska vara online samtidigt.

När trycket från skolor och kommuner nu ökar ser Jannie Jeppesen att medlemmarna i branschorganisationen har stärkt beredskapen för support, kundtjänst och serverkapacitet. 

”Det kan vara komplext att gå över till onlineundervisning. Att undervisa digitalt är en helt annan sak.”

En av utmaningarna är att lärare ska förstå hur de ska lägga om undervisningen från klassrummet till digital utbildning.

”Jag tror att skolorna och huvudmännen måste slappna av med kursplaner och istället hitta alternativ som säkerställer att eleverna har det bra. Man får anpassa undervisningen. Nationellt kommer vi att behöva se många initiativ från olika aktörer för att hjälpa lärarna, men initialt är vårt råd att man ska använda de plattformar som man redan har”, säger Jannie Jeppesen. 

Regeringen rekommenderar i dagsläget att alla elever på gymnasier, vuxenutbildningar och universitet inför distansutbildningar, men om alla skolor skulle behöva stänga, och alla elever börjar studera digitalt, skulle det bli hårt tryck på leverantörerna. 

”Vi har cirka en miljon elever i grundskolan, 400 000 i gymnasiet och ungefär lika många på universitet – det är ganska många som ska vara online samtidigt”, säger Jannie Jeppesen. 

Nyligen rapporterade Di Digital att svenska Kognity beslutat sig för att erbjuda ett antal skolor, i flera drabbade regioner, tillgång till sina digitala läroböcker utan kostnad. 

”Det känns väldigt meningsfullt att vi kan dra ett strå till stacken och att Kognity i svåra tider kan hjälpa skolor över hela världen att hantera 'lockdowns' på grund av corona, och låta lärandet fortgå”, sa vd:n Hugo Wernhoff. 

Läs mer: Ingen rast och ro för digitala skolföretaget – ökar förlusten 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer