Hoppa till innehållet

Digitala vårdbesök kan bli gratis efter årsskiftet

Alla i landet kan få gratis digitala primärvårdsbesök. Anledningen är att en e-hälsoaktör nu lagt sin bas i Södermanland där primärvården är gratis.

Bild: TT

Ruschen mot digitala vårdtjänster har bara börjat, enligt Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Vid årsskiftet tar bolaget Doktor.se över Vingåkers vårdcentral. Förutom fysiska vårdbesök erbjuds patienter i hela landet även digitala vårdbesök. Det fria vårdvalet gäller.

I Södermanland är primärvården gratis. Eftersom patientavgiften för digitala vårdbesök bestäms utifrån landstinget där bolaget är verksamt kan Doktor.se erbjuda digitala vårdbesök utan avgift, rapporterar Dagens Medicin.

”När Sörmland fattade beslutet om gratis primärvård var det inte utifrån perspektivet att det skulle komma digitala vårdtjänster”, säger chefsekonom Annika Wallenskog på SKL till TT.

Läs även: Investors vårdutmanare lanseras: ”I framtiden kommer all vård att börja digitalt”

Martin Lindman, vd för Doktor.se, bekräftar för Dagens Medicin att bolaget vänder sig till patienter i hela landet. Före ett digitalt vårdbesök ska patienterna ha kontakt med en sjuksköterska för en första bedömning av vårdbehovet. Alla blir inte aktuella för digital vård; en del patienter måste fysiskt ta sig till en vårdcentral.

För Annika Wallenskog var det väntat att en e-aktör skulle etablera sig i ett län med gratis primärvård. En arbetsgrupp inom SKL studerar konsekvenserna av utvecklingen. Om några veckor samlar gruppen landstingens ekonomidirektörer angående de digitala vårdbesöken.

Även SKL:s chefsekonom tror att marknaden för digital hälsa kommer att växa:

”Det finns en del landsting som bygger upp digitala besök också. Och man kan ju tänka sig att även 1177 innehåller en digital läkartjänst. Telefon- och nättjänsten 1177 Vårdguiden ägs gemensamt av alla landsting och regioner.”

TT: Så i princip har SKL inget emot att det blir gratis för alla?

”Vi säger så här: Om ersättningsnivån är rätt, och det här utnyttjas på rätt sätt, kan vi se att det är ett tillskott till vården. Men det är viktigt att det inte överkonsumeras vård bara för att det inte är någon avgift alls”, svarar Annika Wallenskog.

Under året har SKL kraftigt sänkt ersättningen mellan det landsting där patienten är skriven och det landsting där den digitala vården sker. Ersättningen är nu 650 kronor enligt riksavtalet.

Doktor.se-konkurrenterna Min Doktor och Kry har förlagt sina verksamheter i Region Jönköping där patientavgiften är 250 kronor. Det innebär att andra landsting betalar 400 kronor till Min doktor och Kry för varje digitalt vårdbesök. Doktor.se kommer i stället att få 650 kronor.

Läs även: Ersättningen till digitala vårdcentraler kan halveras

Daniel Persson, affärsutvecklingschef på Min doktor, upplever en konkurrensnackdel och ser ett systemfel i dagens modell som han hoppas att SKL rättar till, skriver Dagens Medicin.

(TT / Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera