Hoppa till innehållet

Digitala vårdcentralen Kry tar in 60 miljoner – vill ut i Europa

Startupföretaget Kry vill få dig att träffa läkaren över webben istället. Nu tar man in 60 Mkr från bland andra Creandum och Index Ventures för att bekosta expansion ut i Europa.

Krys grundarteam, från vänster: Joachim Hedenius, Johannes Schildt, Josefin Landgård och Fredrik Jung Abbou.
Krys grundarteam, från vänster: Joachim Hedenius, Johannes Schildt, Josefin Landgård och Fredrik Jung Abbou.Foto: Kry

Kry (NTL) lanserade sin tjänst år 2015 och har som affärsidé att koppla ihop patienter med läkare genom videosamtal. Bolaget vill i praktiken fungera som ett webbaserat alternativ till den lokala vårdcentralen.

Om man ska tro bolagets egen statistik har verksamheten nu börjat få upp farten. Sedan starten i fjol har över 30 000 svenskar börjat använda plattformen, enligt uppgift från Kry. Över 96 procent av dem säger sig vara nöjda med tjänsten.

Nu fyller företaget på kassan med 60 Mkr i finansiering. Bakom investeringen står riskkapitalbolagen Creandum (NTL) och Index Ventures (NTL) samt Berlin-baserade Project A Ventures (NTL).

Foto:

Den “digitala vårdcentralen” Kry tar in 60 Mkr i finansiering från bland andra Creandum och Index Ventures. Foto: Kry

Pengarna ska användas för expansion ut i Europa, säger Krys medgrundare och vd Johannes Schildt.

“I grunden är det givet att fler läkarmöten kommer ske digitalt. Vi vill ligga i framkant av den utvecklingen. Vi har långa köer och stora kostnader i vården idag. Delar av de problemen kan vi vara med och lösa”, säger han. 

Kry tar idag 299 kronor för ett 15 minuter långt videomöte med en läkare. Användarens identitet bekräftas via Bank-id och läkarna som jobbar för tjänsten arbetar även deltid på fysiska vårdcentraler och kliniker.

Priset är “jämförbart” med vad ett motsvarande besök på en fysisk vårdcentral kostar, enligt Johannes Schildt.

“Vår flaskhals idag är att det finns väldigt många svenskar som inte vet att man kan få vård på det här sättet. Utmaningen är att få folk att förstå att detta är tryggt och säkert och framförallt att det är möjligt”, säger han.

Utmaningen är att få folk att förstå att detta är tryggt och säkert och framförallt att det är möjligt.

I fjol omsatte Kry blott 191 000 kronor, med en förlust på drygt 5 Mkr. Bolaget går idag back på varje genomfört kundmöte, säger Johannes Schildt.

Förklaringen, enligt Johannes Schildt, är att digitala vårdgivare ännu inte subventioneras av landstingen på samma vis som fysiska vårdcentraler.

Att samma subventioner börjar gälla även för digitala tjänster är, av allt att döma, avgörande för Krys lönsamhet på den svenska marknaden.

Johannes Schildt räknar med en förändring inom en snar framtid.

“För oss är det självklart att det här ska vara en del av det offentliga erbjudandet. Det förstår man från offentligt håll också, men det finns inga färdiga ersättningsmodeller för det ännu”, säger han.

“Vi vet att det kommer hända. Nu upplever vi att politikerna är trygga med att detta är bra och något man vill skynda på. I övrigt ligger det inte riktigt på vårt bord”, fortsätter han.

Vilka länder i Europa som står närmast på tur för expansion vill han inte avslöja.

“Det finns regulatoriska problem och möjligheter på alla marknader. Sen är det ganska lokalt hur man konsumerar eller upplever vård. I Sverige har vi problem med tillgängligheten, till exempel. På andra europeiska marknader är tillgängligheten i vården väldigt god. Där finns det andra problem man behöver lösa istället”, säger han.

Krys främsta konkurrent på den svenska marknaden är Malmöbaserade Min Doktor (NTL), ett bolag med snarlika tjänster och som backas upp av riskkapitalbolaget EQT Ventures.

Enligt siffror från analysföretaget CB Insights investerades 2 miljarder dollar i digitala hälsostartups under det första kvartalet 2016. Det motsvarar en rejäl ökning jämfört med i fjol, då det investerades totalt 3,5 miljarder dollar i sektorn under hela året. År 2011 var motsvarande siffra ungefär 1 miljard dollar, enligt CB Insights.

Läs även: Genombrott för Min Doktor – nytt avtal med landstinget


Mer om storinvesteringen i Kry i veckans Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/digitaladoktorerochvr-pepp

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera