Hoppa till innehållet

Digitala vårdjätten har köpt reklam för 100 miljoner under coronapandemin

Den digitala vårdjätten Kry har under det första halvåret 2020 ökat sina investeringar i marknadsföring med 200 procent.

Krys vd Johannes Schildt och bolagets app.
Krys vd Johannes Schildt och bolagets app.Foto: Josefine Stenersen (Di) och TT.

De digitala vårdbesöken växer i en rasande fart i Sverige. Bara under 2019 uppgick antalet patientkontakter till 1,16 miljoner, en fördubbling mot året tidigare.

Som Di Digital tidigare rapporterat har coronapandemin gett nätläkarna ännu en skjuts vad gäller efterfrågan, bara fram till maj i år hade besöken uppgått till 800 000. Patienter har både sökt vård för allmänna krämpor och symtom specifikt relaterade till viruset.

Nu visar det sig att Kry, den största aktören med en marknadsandel på 47 procent, kraftigt ökat sina reklamköp under det första halvåret 2020.

Kry har totalt spenderat knappt 96 miljoner kronor på marknadsföring under perioden, en ökning med över 200 procent i jämförelse med året före.

Det rapporterar Di:s systertidning Resumé, med hänvisning till nya siffror från Kantar Sifo.

”Vi la en marknadsföringsstrategi i början av året som vi i mångt och mycket har kunnat följa. Den har handlat om att fortsätta öka kännedeomen om digital vård som ett alternativ för de symptom som går att behandla digitalt”, säger Janna Winroth, marknadschef på Kry, till Resumé.

Kry har bland annat investerat i annonser på tv och i radio, men också köpt reklam på digitala plattformar som Google och Youtube. Däremot har man dragit ned på sin utomhusreklam.

”Den stora förändringen har snarare varit det taktiska – att vi nästan dagligen behövt justera budskap och kanalval beroende på lägets utveckling”, säger Janna Winroth till Resumé, med hänvisning till coronapandemins spridning.

Konkurrenterna Doktor.se och Min Doktor, som har marknadsandelar på 24 respektive 19 procent, har varit betydligt mer återhållsamma i sina reklamköp sett till reda pengar. De har spenderat knappt 17 samt 3 Mkr på annonsering under första halvåret 2020, enligt Sifo.

Läs mer: Nätläkaren Kry växer under pandemin – men förlusten ökar rejält 

Siffrorna gäller enbart för reklamköp inom Sveriges gränser. Kry har även en omfattande internationell verksamhet och är etablerade i Norge, Tyskland, Storbritannien och Frankrike – då under varumärket Livi. Därmed är koncernens totala reklamköp under coronapandemin förmodligen betydligt större.

I fjol steg Krys omsättning till 359 Mkr, jämfört med 234 Mkr året före. Förlusten på sista raden ökade med nästan 40 procent under 2019 och summerades till 347 Mkr.

Men trots minusresultatet går det ingen nöd på Kry, tillväxten subventioneras av riskkapitalbolag som Index Ventures, Creandum och Accel. I början av 2020 fyllde Kry på kassan med 1,5 miljarder kronor i nytt kapital, till en värdering om cirka 8 miljarder kronor.

Läs mer: Här är Krys nya jättevärdering – Daniel Ek hemlig delägare 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera