Hoppa till innehållet

Digitalpodden synar de hetaste svenska teknikaktierna: ”Kan vara slut på börsfesten”

Med hjälp av Di:s analytiker Ulf Petersson synar Digitalpodden två av Stockholmsbörsens hetaste teknikbolag: Evolution Gaming och Sinch. Dessutom diskuterar vi it-konsulternas överraskande rekordresultat under coronapandemin och Amazons hot mot Clas Ohlson.

Di Digitals reporter Johannes Karlsson och Di:s analytiker Ulf Petersson.
Di Digitals reporter Johannes Karlsson och Di:s analytiker Ulf Petersson.Foto: Di.

Inget såg länge ut att kunna stoppa festen kring livekasinoleverantören Evolution EVO -0,65%Dagens utveckling Gamings aktie – som stigit över 100 procent sedan årsskiftet och nått ett börsvärde över 100 miljarder kronor.

Men sedan storägaren Richard Livingstone i förra veckan sålde en tredjedel av sitt innehav har aktien fallit tillbaka.

”Jag tror att det kan vara slut på börsfesten, även om verksamheten ser ut att fortsätta väldigt bra. Richard Livingstones försäljning har pressat aktien, kanske mer än folk förväntade sig. Det var en stor post värd 5 miljarder, men det fanns ingen riktigt naturlig köpare. Många andra storägare har också sålt av en del aktier under andra kvartalet”, säger Di:s analytiker Ulf Petersson i Digitalpodden.

Vi diskuterar också det faktum att Evolution Gamings nu nått en värdering på cirka 20 gånger omsättningen och 50 gånger vinsten, vilket närmast är unikt bland börsens storbolag. Även det förestående förvärvet av konkurrenten Netent och framtida politiska risker för Evolution Gaming avhandlas.

Ett annat bolag som gått som tåget på börsen är Sinch SINCH +0,41%Dagens utveckling, som stigit med 135 procent sedan årsskiftet trots en tillbakagång de senaste två veckorna efter bolagets presentation av det andra kvartalet. Men Ulf Petersson är fortsatt optimistisk kring bolaget, som levererar teknik åt företag som vill kommunicera med sina kunder via till exempel sms-meddelanden.

”Sinchs rapport överträffade förväntningarna, men inte med lika god marginal som under de senaste kvartalen. Det är svårt att mätta marknaden, sett till den senaste tidens kursrally”, säger Ulf Petersson, och konstaterar att bolaget ser ut att fortsatt kunna kombinera en god organisk tillväxt med sin offensiva förvärvsstrategi.

Digitalpodden går också igenom varför it-konsultföretag som Prevas och Softronic redovisar rekordresultat, trots att näringslivet kapat sina konsultköp under coronapandemin. Sänkta kostnader och permitteringsstöd från staten pekas ut som orsaken.

Dessutom diskuterar vi vad Amazons förväntade inträde i Sverige under hösten kommer att innebära för börsbolag som Clas Ohlson CLAS B +0,22%Dagens utveckling och Qliro QLIRO +1,53%Dagens utveckling-ägda CDON.

Lyssna på veckans podd här:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera