Hoppa till innehållet

Digitalt menybolag plockar in 22 miljoner

Fort Knox Förvaring och Partnerinvest Norr investerar 22 miljoner kronor i Future Ordering. Bolaget möjliggör onlinebeställningar från större restaurangkedjor och cateringoperatörer.

Andreas Stormvinge, vd och medgrundare av Future Ordering.
Andreas Stormvinge, vd och medgrundare av Future Ordering.

Bolaget Future Ordering beskrivs som ett molnbolag inom restaurang och cateringsektorn. Bolaget har utvecklat en egen tjänst som hanterar förbeställning av lagad mat via webb, mobil och kiosker. Allt integreras mot mot restaurangernas egna kassasystem. 

“Alla restaurangkedjor idag behöver bygga upp en egen digital beställningskanal. Det är en global bransch så behoven av denna typ av lösning är enorm”, säger Henrik Wimelius, investeringsansvarig på Fort Knox (NTL) i Umeå. 

Expansionsplanen är aggressiv.

Future Ordering har ledning och sälj baserat i Stockholm och utvecklingsavdelningen i Luleå. Idag är man 13 personer, men räknar med att dubbla detta inom 18 månader.

”Det är otroligt inspirerande med ett så stort förtroende från våra investerare att kunna rivstarta marknadsbearbetningen. Nu letar vi fler medarbetare, första kunden är live sedan några månader tillbaks i Danmark. Expansionsplanen är aggressiv så nu handlar det om att sälja och fortsätta utvecklingen av framtidens ordersystem” säger Andreas Stormvinge, vd och en av grundarna av Future Ordering.

Läs mer: Foodora-bossen toppar listan över morgondagens miljardärer 

Bolaget har redan investerat stora resurser i att skapa en tjänst där man i realtid och med stöd av maskininlärning optimerar erbjudande, beställningstid samt snittnota. Ambitionen är att förbättra restaurangens hela lönsamhet. Tanken är att integrera systemet i de digitala assistenter som dyker upp i våra telefoner, hem och bilar.

Foto:
Future Orderings gränssnitt finns just nu på nätet, i mobilen och i kiosker.

Med vår tjänst behåller man både kundrelation och marginal.

”Att själv utveckla och förvalta en egen integrerad beställningskanal är dyrt för en restaurangkedja oavsett storlek. Det är mycket mer kostnadseffektivt att abonnera på ett flexibelt standardsystem och Future Ordering erbjuder precis denna möjlighet”, säger Lena Fridlund Forsgren, investeringsansvarig på Partnerinvest.

Vd Andreas Stormvinge menar att systemet är ett skydd mot restaurangernas vinstmarginaler. 

”Restaurangerna riskerar att hamna i samma beroendesituation som hotellen upplever med booking.com och hotels.com. Vi erbjuder möjligheten att ta tillbaka initiativet från matapparna och ta nästa steg med ett eget erbjudande mot gäst. Med vår tjänst behåller man både kundrelation och marginal”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera