Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Digitalt menybolag plockar in 22 miljoner

Andreas Stormvinge, vd och medgrundare av Future Ordering.
Andreas Stormvinge, vd och medgrundare av Future Ordering.
Fort Knox Förvaring och Partnerinvest Norr investerar 22 miljoner kronor i Future Ordering. Bolaget möjliggör onlinebeställningar från större restaurangkedjor och cateringoperatörer.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bolaget Future Ordering beskrivs som ett molnbolag inom restaurang och cateringsektorn. Bolaget har utvecklat en egen tjänst som hanterar förbeställning av lagad mat via webb, mobil och kiosker. Allt integreras mot mot restaurangernas egna kassasystem. 

“Alla restaurangkedjor idag behöver bygga upp en egen digital beställningskanal. Det är en global bransch så behoven av denna typ av lösning är enorm”, säger Henrik Wimelius, investeringsansvarig på Fort Knox (NTL) i Umeå. 

Expansionsplanen är aggressiv.

Future Ordering har ledning och sälj baserat i Stockholm och utvecklingsavdelningen i Luleå. Idag är man 13 personer, men räknar med att dubbla detta inom 18 månader.

”Det är otroligt inspirerande med ett så stort förtroende från våra investerare att kunna rivstarta marknadsbearbetningen. Nu letar vi fler medarbetare, första kunden är live sedan några månader tillbaks i Danmark. Expansionsplanen är aggressiv så nu handlar det om att sälja och fortsätta utvecklingen av framtidens ordersystem” säger Andreas Stormvinge, vd och en av grundarna av Future Ordering.

Läs mer: Foodora-bossen toppar listan över morgondagens miljardärer 

Bolaget har redan investerat stora resurser i att skapa en tjänst där man i realtid och med stöd av maskininlärning optimerar erbjudande, beställningstid samt snittnota. Ambitionen är att förbättra restaurangens hela lönsamhet. Tanken är att integrera systemet i de digitala assistenter som dyker upp i våra telefoner, hem och bilar.

Foto:
Future Orderings gränssnitt finns just nu på nätet, i mobilen och i kiosker.

Med vår tjänst behåller man både kundrelation och marginal.

”Att själv utveckla och förvalta en egen integrerad beställningskanal är dyrt för en restaurangkedja oavsett storlek. Det är mycket mer kostnadseffektivt att abonnera på ett flexibelt standardsystem och Future Ordering erbjuder precis denna möjlighet”, säger Lena Fridlund Forsgren, investeringsansvarig på Partnerinvest.

Vd Andreas Stormvinge menar att systemet är ett skydd mot restaurangernas vinstmarginaler. 

”Restaurangerna riskerar att hamna i samma beroendesituation som hotellen upplever med booking.com och hotels.com. Vi erbjuder möjligheten att ta tillbaka initiativet från matapparna och ta nästa steg med ett eget erbjudande mot gäst. Med vår tjänst behåller man både kundrelation och marginal”, säger han.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post