Nordnets före detta innovationschef Jan Dinkelspiel har hjälpt till att ta fram barnappen Clapper. Redan inför lanseringen prisas den som årets indiespel.
Viktor Ström
Text
Jan Dinkelspiel berättade nyligen att han efter sin tid som innovationschef för nätmäklaren Nordnet bland annat hjälpt till att ta fram en barnapp. I dagarna släpps appen Clapper, ett klappspel som redan hunnit prisas som årets indiespel på Nordic Game-konferensen.
”Det är ett av de finaste prisen man kan få”, säger Daniel Polgar, vd för den lilla spelstudion Bridgeside Interactive som byggt Clapper.
Spelet är det första som den lilla Stockholmsstudion tagit fram. Grunden för spelet är en teknik som bolaget byggd för att läsa av och känna igen rörelser.
”Vi har byggt en teknologi för att känna igen rörelser ovanför en ipad. Det gör att spelarnas rörelser fångas av kameran och förs in i spelet”, säger Daniel Polgar.
Spelarnas rörelser styr spelet som bygger på skolgårdens klapplekar.
Jan Dinkelspiel har fungerat som rådgivare åt bolaget med erfarenhet av produktutveckling från Nordnet. Affärsmodellen bygger precis som i till exempel Toca Bocas fall på att ta betalt för själva appen.
”I och med att det riktar sig till barn vill vi inte ha någon ’free to play’-modell. Föräldrar ska känna sig trygga med att deras barn inte utsätts för reklambudskap eller luras att köpa saker i appen”, säger Daniel Polgar.
Planen är att framöver fortsätta utveckla spel byggda på bolagets rörelseigenkänning.
”Vi tror att det är smart av många anledningar att göra på det viset. Det är en sådan teknik som gör att folk så fort de testar den börjar spruta ur sig idéer”, säger Daniel Polgar.
Innehåll från Visma AmiliAnnons
Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”
Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad. Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.
Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023.
Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.
– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.
Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad
Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.
– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.
Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner
Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.
Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.
I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev