Annons

Disney investerade 3,8 miljarder i mediehus – värt noll efter två år

Walt Disneys logga på börsgolvet i New York och Shane Smith (till vänster), medgrundare och tidigare vd på Vice.
Walt Disneys logga på börsgolvet i New York och Shane Smith (till vänster), medgrundare och tidigare vd på Vice. Foto: TT.
Under 2017 investerade Walt Disney hela 3,8 miljarder kronor i det hajpade mediehuset Vice. Men nu har investeringen blivit värdelös.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Börsnoterade Walt Disney redovisade en omsättning och vinst som var högre än väntat under andra kvartalet 2019. Omsättningen uppgick till 14,92 miljarder dollar, motsvarande 143 miljarder kronor, och det var framför allt bolagets temaparker som lyfte vinsten.

Men kanske mest anmärkningsvärt är att Disney numer ser sin investering i det hajpade amerikanska mediebolaget Vice som värdelös.

Under 2017 satsade Disney mer än 400 miljoner dollar, motsvarande 3,8 miljarder kronor, i Vice. Bolaget riktar sig mot unga vuxna och producerar bland annat dokumentärer och journalistik för webben.

Redan i höstas skrev underhållningsjätten ned sin ägarandel i Vice med 157 miljoner dollar, vilket motsvarade 40 procent av värdet på aktieposten.

Under andra kvartalet följdes det upp med en större avskrivning på 353 miljoner dollar, enligt handlingar som lämnats in till den amerikanska finansinspektionen SEC. Disney förväntar sig inte längre att få någon avkastning på affären.

Läs mer: Då släpps Disneys ”Netflixdödare” – blir billigare än konkurrenten 

Det finns en anledning till varför Disney gjort nedskrivningar i Vice som är större än den initiala investeringen på 400 miljoner dollar. Tidigare i år tog man nämligen över fler aktier i Vice från Fox-koncernen i samband med ett förvärv.

Under 2017 kritiserades Vice för att ha en dålig arbetskultur, efter att anställda fått utstå trakasserier och kränkningar. Medgrundaren Shane Smith tvingades då kliva ned från vd-posten och han ersattes kort därefter av Nancy Dubuc.

Orsaken till den finansiella krisen i Vice är att intäktstillväxten stannat av. Bolaget förlitar sig kraftigt på digitala annonser, en marknad som krympt i takt med att sociala medie-jättar som Facebook och Google snor åt sig en allt större delar av kakan. 

Samtidigt har Vice inte klarat av att sänka sina kostnader tillräckligt snabbt. I februari sade bolaget upp 250 anställda, ungefär 10 procent av personalstyrkan.

Vice målsättning är dock att vända till lönsamhet under 2019. Bolaget gick med vinst för ett par år sedan, innan man gjorde kraftiga investeringar i en internationell expansion.

Det finns andra aktörer än Disney som fortfarande tror på Vice. I början av maj säkrade bolaget ett lån på 250 miljoner dollar från en grupp investerare ledda av George Soros.

”Vice går för full maskin och ser ut att möta, och kanske överträffa, våra finansiella mål för det tredje kvartalet i rad. Vår nya lednings strategiska plan är på god väg, och med hjälp av den senaste kapitalanskaffningen ska vi fortsätta att investera i långsiktig tillväxt för våra fem globala affärsområden”, säger en talesperson på Vice till nyhetssajten Vox.

Läs mer: Förlusttyngda svenska mediebolaget Kit styckas upp – bildar en startup 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer