Annons

Disney miljardsatsar på streamingtjänst

Disneyfilmen ”Finding Dory”, med komikern Ellen DeGeneres som huvudröst, släpptes tidigare i år.
Disneyfilmen ”Finding Dory”, med komikern Ellen DeGeneres som huvudröst, släpptes tidigare i år. Foto: TT
Mediejätten Walt Disney investerar 8,5 miljarder kronor i videobolaget BAM Tech. Planen är att lansera en streamingtjänst för stora sportevenemang.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Basebolligan Major League Baseball är storägare i BAM Tech, som nu får Disney som minoritetsägare till en värdering om 26 miljarder kronor.

Planen är att samarbeta med Disneys sportkanal ESPN för att lansera en streamingtjänst för sportevenemang, rapporterar Forbes.

Dock kommer ESPN, koncernens stora kassako, inte ingå i streamingtjänsten som en egen kanal. Detta eftersom licenseringen av ESPN till andra tv-nätverk är en så pass lönsam affär för Disney, enligt Recode.

Disney äger sedan tidigare onlinenätverket Maker Studios, som kan ses som en förlaga till svenska Splay och United Screens. Maker Studios, som Disney köpte för 4,3 miljarder kronor 2014, har svenska Felix ’Pewdiepie’ Kjellberg som affischnamn.

Disney levererade på tisdagskvällen bättre siffror i sitt delårsresultat än vad analytikerna räknat med.

En omsättningsökning på 40 procent på företagets filmavdelning, till följd av storfilmer som "Djungelboken" och "Captain America: Civil war", drev på resultatet.

Nettovinsten steg till 2,6 miljarder dollar, eller 1,6 dollar per aktie, under tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Samma period förra året var vinsten 2,5 miljarder dollar, eller 1,5 dollar per aktie.

Di Digital/TT

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies