Hoppa till innehållet

Divvit ska utmana Google Analytics inom e-handeln – tar in 4 miljoner

Malmöbaserade Divvit ska hjälpa e-handlare att bättre förstå sina kunder. Nu tar bolaget in 4 miljoner kronor för att utmana jätten Google Analytics.

Divvit vill ge små e-handelsbolag verktyget att analysera mera.
Divvit vill ge små e-handelsbolag verktyget att analysera mera.

Svenskarna spenderade cirka 50 miljarder kronor på e-handel i fjol, enligt Postnords e-barometer. Men e-handlarnas möjlighet att analysera sina kunder och marknadsföringskampanjer är fortfarande liten, enligt grundarna av startupbolaget Divvit. Nu lanserar de ett verktyg för att hjälpa speciellt mindre e-handelsbolag.

”Alla jobbar i princip med Google Analytics men vi tycker inte att det är gjort för e-handel. Vi har byggt ett analysverktyg som är fokuserat bara på e-handel och de specifika utmaningarna den har”, säger medgrundaren och vd:n David Linell.

Både David Linell och bolagets andra grundare Nino Ulsamer har erfarenhet från branschen, David Linell som COO på mjukvarubolaget Ve Interactive i Norden och Nino Ulsamer som grundare och vd för Rocket Internet-ägda e-möbelsföretagen Mebelrama och WestWing.

Det Malmöbaserade startupbolaget tar nu in 4 Mkr från affärsänglar i Köpenhamn och Stockholm, varav en är Patrik Mellin, grundare av Mediaprovider.

”Vi har byggt verktyget för en internationell marknad men nu ska vi satsa på Sverige och Danmark. De flesta av mina kontakter finns i Norden och det är därför vi börjar här”, säger David Linell.

Enligt honom är det främst stora aktörer inom e-handeln som idag har tillgång till analysverktyg anpassade för branschen.

”Det finns en hel del webbanalyser men inte så många som är anpassade för e-handel. De som finns vänder sig specifikt till väldigt stora aktörer. Det är ganska dyra lösningar och stora installationer. Vi vill göra det enkelt och låta små och medelstora e-handlare få samma typ av data som de stora”, säger David Linell.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera