Hoppa till innehållet

Svenske dj-stjärnan investerar i bolag som ska rena hav

Axwell investerar i techbolaget Surfcleaner. Bolaget har en produkt som renar hav och stora vattenmassor.

Dj-stjärnan Axwell från Swedish House Mafia.
Dj-stjärnan Axwell från Swedish House Mafia.Foto: Pressbild

Dj-stjärnan Axwell från Swedish House Mafia investerar i techbolaget Surfcleaner.

Totalt tar bolaget in 4 miljoner kronor i den aktuella finansieringsrundan, enligt handlingar från Bolagsverket som Di Digital tagit del av.

Bolagets produkt, som heter just Surfcleaner, renar hav och stora vattenmassor genom att samla in och separera allt som flyter på vattenytan. Det gäller allt från det tunnaste oljeskimmer till tjock olja, slam och skräp. Tekniken bygger på så kallad gravimetrisk separation. 

Läs mer: Efter Avicii: ”Ash” lanserar digital talangjakt 

Surfcleaner kan i ett steg separera upp till 100 procent av det flytande ämnet med en kapacitet på upp till 8 000 liter i timmen, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Man hoppas även driva produkten med solpaneler. Bolaget säger sig ha räknat teoretiskt på Exxon Valdez oljespillet i Alaska 1989 och kommit fram till att 50 stycken Surfcleaners hade kunnat rena spillet på 54 dagar. Upprensningen sägs då ha tagit tre år och kostade flera miljarder kronor.

Surfcleaner renar hav genom att samla in och separera allt som flyter på vattenytan.
Surfcleaner renar hav genom att samla in och separera allt som flyter på vattenytan.

Bolaget har flera installationer idag på exempelvis Louddens Oljehamn, Cirkle K i Nacka, Preemraf i Göteborg och Midroc i Skellefteå.

Läs mer: Steve Angello: ”Har investerat 200 miljoner i startups” 

Surfcleaner är baserat på ett patent som Stig Lundbäck registrerade 1984. Idag är Stigs dotter, Christina Lundbäck, verksam som grundare i SurfCleaner.

Axwell uppges ha lagt fram idén om att kunna ”adoptera en Surfcleaner”. Tanken är att man som privatperson kan gå in och köpa en liten del av ett Surfcleaner-projekt, följa dess framsteg och chatta med andra delägare genom en app. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera