Hoppa till innehållet

Djur-affär: Vetzoo köps upp av finsk jätte

Djurfoder är en växande marknad på nätet. Svenska Vetzoo köps nu upp av djurfoderjätten Musti ja Mirri för att stärka upp bolagets e-satsning. 

Lars Martin Norviit är grundare och vd för Vetzoo som förvärvas av finska Musti ja Mirri.
Lars Martin Norviit är grundare och vd för Vetzoo som förvärvas av finska Musti ja Mirri.Foto: Joey Abrait.
Lars Martin Norviit är grundare och vd för Vetzoo som förvärvas av finska Musti ja Mirri.
Lars Martin Norviit är grundare och vd för Vetzoo som förvärvas av finska Musti ja Mirri.Foto: Joey Abrait

Den finska djurfoderjätten Musti ja Mirri, med varumärken som Arken Zoo and Djurmagazinet, har i dag cirka 250 butiker i Norden med en omsättning på 1,7 miljarder kronor. Bolaget, med riskkapitalbolaget EQT som storägare, har satt ett aggressivt mål när det gäller e-handel. För nuvarande kommer 7 procent av bolagets omsättning från handel på nätet. 

”Vi har en klar strategi att växa på nätet. För att komma upp till 20 procent av vår totala omsättning måste vi både växa organiskt men även genom att leta förvärv. Det finns några få spelare i Norden och Vetzoo är den lysande stjärnan”, säger Musti ja Mirris nytillträdda vd David Rönnberg. 

Det finska storbolaget förvärvar nu den svenska uppstickaren Vetzoo (NTL) för att hjälpa till i den riktningen. Bolagen vill inte uppge köpeskillingen men enligt Di Digitals beräkningar ligger den på mellan 200 och 250 miljoner kronor. 

”Tillsammans kan vi stärka vårt erbjudande mot kunder och leverera en ännu bättre upplevelse. Jag och management på Vetzoo kommer även att vara med och återinvestera en del av köpeskillingen i Musti”, säger Vetzoos grundare och vd Lars Martin Norviit.

Läs även: Vetzoo dubblar omsättningen – går in i Norge

Vetzoo grundades 2010 av Lars Martin Norviit som har tagit bolaget till en beräknad omsättning på 130 miljoner kronor för 2017. Startupbolaget har har sedan 2015 inte gjort några större förluster men har tagit in runt 15 Mkr i riskkapital av investeringsbolaget Victor & Victor (NTL). 

”Jag tycker att den här affären känns helt rätt och en sak som var väldigt viktigt för mig och Vetzoo, var att kunna driva bolaget som vanligt. Samtidigt får vi det stöd och den hjälp som Musti kan ge”, säger Lars Martin Norviit. 

David Rönnberg tillsattes som vd för Musti i oktober och han har en aggressiv plan för att nå sitt e-handelsmål. Förutom att utöka den egna e-handeln för existerande varumärken ser han även möjligheten för fler förvärv framöver. 

Läs även: Animails jakt på lönsamhet börjar ge resultat

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera