Den finska djurfoderjätten Musti ja Mirri, med varumärken som Arken Zoo and Djurmagazinet, har i dag cirka 250 butiker i Norden med en omsättning på 1,7 miljarder kronor. Bolaget, med riskkapitalbolaget EQT som storägare, har satt ett aggressivt mål när det gäller e-handel. För nuvarande kommer 7 procent av bolagets omsättning från handel på nätet.
”Vi har en klar strategi att växa på nätet. För att komma upp till 20 procent av vår totala omsättning måste vi både växa organiskt men även genom att leta förvärv. Det finns några få spelare i Norden och Vetzoo är den lysande stjärnan”, säger Musti ja Mirris nytillträdda vd David Rönnberg.
Det finska storbolaget förvärvar nu den svenska uppstickaren Vetzoo (NTL) för att hjälpa till i den riktningen. Bolagen vill inte uppge köpeskillingen men enligt Di Digitals beräkningar ligger den på mellan 200 och 250 miljoner kronor.
”Tillsammans kan vi stärka vårt erbjudande mot kunder och leverera en ännu bättre upplevelse. Jag och management på Vetzoo kommer även att vara med och återinvestera en del av köpeskillingen i Musti”, säger Vetzoos grundare och vd Lars Martin Norviit.
Läs även: Vetzoo dubblar omsättningen – går in i Norge
Vetzoo grundades 2010 av Lars Martin Norviit som har tagit bolaget till en beräknad omsättning på 130 miljoner kronor för 2017. Startupbolaget har har sedan 2015 inte gjort några större förluster men har tagit in runt 15 Mkr i riskkapital av investeringsbolaget Victor & Victor (NTL).
”Jag tycker att den här affären känns helt rätt och en sak som var väldigt viktigt för mig och Vetzoo, var att kunna driva bolaget som vanligt. Samtidigt får vi det stöd och den hjälp som Musti kan ge”, säger Lars Martin Norviit.
David Rönnberg tillsattes som vd för Musti i oktober och han har en aggressiv plan för att nå sitt e-handelsmål. Förutom att utöka den egna e-handeln för existerande varumärken ser han även möjligheten för fler förvärv framöver.