Hoppa till innehållet

Doctrin vinnare av Di Startup Tour

På torsdagen var det dags för final i Di Digitals Startup Tour på Kulturhuset i Stockholm. Malmöbolaget Doctrin tog hem segern.

Magnus Liungman och Doctrin kammade hem vinsten vid Di Startup Tour.
Magnus Liungman och Doctrin kammade hem vinsten vid Di Startup Tour.Foto: Jesper Frisk

Sex bolag pitchade men bara ett tog hem segern vid finalen av Di Digital Startup Tour som gick av stapeln på Kulturhuset i Stockholm under torsdagen.

Segern gick till healthtechbolaget Doctrin, som vann en miljon kronor i annonsutrymme från Bonnier, som äger Dagens industri samt en rad andra priser från tävlingens partners.

"Det är hedrande, inte minst då de andra tävlande bolagen var såpass starka", sade bolagets vd och grundare Magnus Liungman.

Doctrin är till skillnad från exempelvis vårdtjänsterna Kry och Min Doktor inte en digital vårdcentral utan en systemleverantör som samlar in patienternas sjukvårdshistoria och skickar till journalsystemet som underlag för läkarna inför besöket.

Läs mer: Klarna-grundarens stiftelse investerar i Doctrin 

Vad betyder vinsten för er?

"Det betyder mycket för att nå ut. Det viktigaste för oss är att vi får komma ut och berätta om vad vi vill åstadkomma", sade Magnus Liungman.

Tidigare har deltävlingar hållits i Linköping, Malmö, Umeå, Göteborg och Stockholm där totalt 35 bolag pitchat sina affärsidéer framför jurys bestående av representanter från Sveriges tyngsta riskkapitalbolag.

Övriga delfinalister på Kulturhuset var Umeås Smartvideo, Norrköpings solcellsbolag Epishine, Göteborgs bokföringsapp Bokio, tatueringsportalen Inkbay från Stockholm och ed-techbolaget Hey Code från Borås.

Läs mer: De gör upp om miljonvinsten vid finalen av Di Startup Tour

Evenemanget bjöd även på en rad intervjuer med kända techprofiler. Gästade gjorde bland andra Lydia Winters, med titeln ”Director of Fun” på Mojang, ansvarig för bland annat jättekonventet Minecon.

Läs mer: ”Jens of Sweden” hemvänder – gästar Startup Tour-finalen den 7 december 

På scen stod även Jens Nylander, Hudiksvall-killen som raketlanserade sin entreprenörskarriär genom att 23 år gammal lansera mp3-spelarna ”Jens of Sweden”. Under 2004 sålde bolaget hela 10 000 spelare varje månad. Men 2005 gick det snabbt utför och ”Jens of Sweden” gick i konkurs. 

"Det var tufft att bli betraktad som en dålig person. Det tog mig ett tag att bevisa att mina kritiker hade fel", sade Jens Nylander om tiden efter konkursen.

De senaste åren har han gjort comeback med bolaget Automile, som erbjuder så kallade fleet-management-tjänster för företag med uppkopplade fordonsflottor. Bolaget grundades 2014 och  värderas nu till en miljard kronor.

Läs mer: Automile stänger jätterunda – når miljardvärdering 

 Se Di TV:s sänding från Di Startup Tour här

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera