Hoppa till innehållet

Doctrins nya duo: ”Kritiken mot digitala vårdbolag är delvis befogad”

Doctrin lovar minskade förluster i år, ökat fokus på AI och lanseringar i Norge och Tjeckien. I en öppenhjärtig intervju resonerar nya vd:n Markus Lundin och finanschefen Carlos Lorente om framtiden för bolaget – och kritiken mot digitala vårdgivare.

Doctrins nya vd Markus Lundin och medgrundaren och finanschefen Carlos Lorente.
Doctrins nya vd Markus Lundin och medgrundaren och finanschefen Carlos Lorente.Foto: Jesper Frisk

Det digitala vårdbolaget Doctrin växer fort med riskkapital från investerare som vårdgivaren Capio, Healthcap och Norrsken. Men resan har knappast varit spikrak. 

I början av året minskade man personalstyrkan från 60 till 50 efter några felsatsningar. Vid årsskiftet tog även bolagets vd och grundare Magnus Liungman en paus till följd av utbrändhet.

Markus har helt rätt bakgrund för att leda in oss i nästa fas.

Doctrins medgrundare Per Eriksson hoppade in temporärt. Men i början av maj hade bolaget rekryterat Markus Lundin som ny, permanent vd. Han har ägnat en stor del av sin karriär åt att bygga upp bolaget Analytics10, som jobbar med dataanalys, ”big data” och artificiell intelligens. Resan har bland annat tagit honom till Sydamerika där han bodde i flera år under 00-talet.

”Markus har helt rätt bakgrund för att leda in oss i nästa fas av skalbar produktutveckling och internationell expansion”, säger Carlos Lorente, medgrundare och finanschef, när Di Digital träffar dem båda i Almedalen.

Doctrin grundades 2016 och ägnade de första åren åt att bygga upp sin plattform, hitta investerare och sjösätta produkten. Under 2018 trefaldigades omsättningen till 15,6 miljoner kronor. Samtidigt landade förlusten på hela 48,8 Mkr.

”Vi ska fortsätta att växa fort i år och nästa. Förlusterna kommer samtidigt att minska i absoluta tal”, säger Carlos Lorente.

Läs mer: Förlusterna stegrar – nu byter vårduppstickaren vd 

En del av nätläkarnas tidiga marknadsföring ledde till onödiga vårdbesök.

I grund och botten är Doctrin ett mjukvarubolag med en så kallad ”Saas-modell”. Plattformen används av vårdgivare som vill ta emot patienter med ett digitalt formulär, och se till att de slussas vidare på ett korrekt sätt. På detta vis kan både patientnöjdheten och effektiviteten öka samtidigt.

”Vi hjälper vårdgivaren förstå om patienten ska träffa en läkare, sjuksköterska eller inte träffa någon alls. Vissa möten passar bättre på nätet, medan andra kräver ett fysiskt möte”, säger vd Markus Lundin.

Vd Markus Lundin och finanschefen Carlos Lorente på plats i Almedalen.
Vd Markus Lundin och finanschefen Carlos Lorente på plats i Almedalen.Foto: Jesper Frisk

Tekniken är inblandad i runt 400 000 vårdbesök i Sverige om året. Det gör Doctrin till Sveriges största vårdplattform, enligt dem själva.

Tekniken används bland annat av Sveriges två största privata vårdkedjor: Capio (som alltså även är delägare) och Praktikertjänst. Men man vänder sig även till försäkringsbranschen och specialistvården.

Till skillnad från Kry, Doktor.se och Min Doktor erbjuder inte Doctrin själva vården. De delar även en del av den kritik som riktats mot nätläkarna. 

”Nätläkarna har satt digital vård på kartan och fått många regler att anpassas. Men kritiken mot dem är delvis befogad. En del av deras tidiga marknadsföring ledde till onödiga vårdbesök. Men jag tror de tagit till sig av kritiken”, säger Carlos Lorente.

”Ingen vård är gratis och man ska vara försiktig när man använder det ordet”, stämmer Markus Lundin in.

Vi behöver tydligare regler kring hur data får lagras.

Läs mer: Doctrin bantar personalstyrkan 

För Doctrin stundar nu en expansion i Norge, Tjeckien och flera andra länder. Bolaget rekryterar även ny personal igen, inte minst inom försäljning och marknadsföring. Pengarna i kassan räcker för det. Carlos Lorente avslöjar att bolaget nyligen ”toppat” sin förra finansrunda med ytterligare 20 Mkr. Det innebär att Doctrin tagit in drygt 150 Mkr sedan starten.

”Det internationella intresset är stort, inte minst eftersom vi har Sveriges två största privata vårdgivare på kundlistan”, säger vd Markus Lundin. 

Som veteran inom dataanalys och AI hoppas han även utveckla produkten inom dessa områden.

”Vi tror att man kan automatisera en stor del av patientflödena inom vården. Vi sitter ju på mycket data nu som vi tror kan förbättra för både patienter och vårdgivare”, säger han. 

Vad lobbar du för när du träffar politiker i Almedalen?

”Vi behöver tydligare regler kring hur och var data får lagras. I dag lagrar vi vår data i Sverige då det är oklart om man får ha sin data hos internationella molntjänster som AWS.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera