Superentreprenören Elon Musk har investerat mycket i att kunna erbjuda en självkörande funktion i sina Tesla-bilar. Men under torsdagen meddelade elbilstillverkaren att en av bolagets bilar varit med i en dödsolycka medan bilen var självkörande, skriver Financial Times (betalvägg).
Myndigheterna undersöker nu om den nya teknologin bär ett ansvar. Teslas aktie backade knappt 3 procent i den amerikanska efterhandeln efter att nyheten kom ut.
Tesla försöker förflytta skulden från autopilotsfunktionen, som var den mest avancerade tekniken i branschen när det lanserades i oktober i fjol. Företaget hävdar att både den namnlösa förare och bilens teknik hade misslyckats att lägga märke till faran strax före olyckan inträffade.
Läs även: Här är Teslas nya bil
Olyckan skedde när en lastbil med släp korsade vägen som Teslan körde på. Varken föraren eller bilen lade märke till släpet och körde rakt in i det.
Teslas autopilotfunktion, som sägs vara i beta-testning, gör att bilen kan accelerara, bromsa och styra på egen hand.
Läs även: Tesla-chefen: “Självkörande bilar snart här”
I och med att det här är det första kända dödsfallet med en självkörande bil innebär det ett ökat fokus på tech- och bilföretag som vill att myndigheterna ska tillåta helt autonoma fordon på vägarna. Det kommer också att ge upphov till frågor om sättet Tesla valde att införa tekniken, särskilt med tanke på att bolaget har fått kritik för att ha överdrivit sin teknologi när det gäller funktionen för självkörande bilar.
Tesla uppger att cirka 70 000 av bolagets bilar är kapabla att självköra, men däremot har elbilstillverkaren inte uppgett hur många förare som använder funktionen. Googles helt autonoma bilar har däremot körts 2,6 miljoner kilometer, men har endast varit inblandade i mindre olyckor, skriver Financial Times.
Läs även: Här utspelar sig slaget om tekniken för självkörande bilar