Hoppa till innehållet

Doktor.se ger gratis digital vård – här är kvittot för landstingen

När Doktor.se gick ut och erbjöd gratis digital vård på bekostnad av landstingen höjdes upprörda röster inom vården. Di Digital summerar hur det blev.

Martin Lindman, vd på Doktor.se
Martin Lindman, vd på Doktor.se

E-hälsoföretaget Doktor.se (NTL) har rivit upp känslor efter att man genom sitt köp av Vingåkers vårdcentral (VC) i Södermanland erbjuder patienter i hela landet gratis digital vård.

Men investerare tror på idén. Nyligen tog bolaget in omkring 107 miljoner kronor i nytt kapital. En av investerarna är finska vårdbolaget Oriola som bland annat äger Kronans Apotek.

Enligt Martin Lindman växer man rejält med den digitala vården och beräkningen är att man hanterar runt 25 000 ärenden i månaden i slutet av året.

Varje patient som använder företagets app får formellt vård via vårdcentralen i Sörmland och eftersom landstinget där inte har någon patientavgift i primärvården, skickas notan till patientens hemlandsting. 

”I och med att vi ger hela svenska befolkningen möjlighet att söka vård digitalt så har vi ökat intäkterna mycket. Det är en enorm skillnad för Vingåkers VC”, säger vd på Doktor.se Martin Lindman.

Doktor.se köpte Vingåkers VC i början av året och under de första fyra månaderna besökte 7 853 patienter från andra landsting vårdcentralen genom att använda Doktor.ses app, visar siffror från Sörmlands landsting som Di Digital tagit del av.

Läs mer: Därför är hälsa det hetaste området inom tech 

Det är en rejäl tillökning för vårdcentralen i Vingåker, där det bor runt 9 000 människor i hela kommunen. Sammanlagt kan Doktor.se ha tjänat in strax över 3,2 miljoner kronor från landstingen där patienter som utnyttjade gratisvården genom appen är skrivna, enligt landstingets statistik räknat på de ersättningar Doktor.se får för digitala besök.

Trots den stora ökningen för den lilla vårdcentralen vill Martin Lindman inte kalla företagets affärsmodell för en lucka man hittat i reglerna om det fria vårdvalet.

”Det är inget kryphål, det är såhär vården fungerar i dag. Patienterna ringer för att det finns ett behov, inte av lättja. De flesta har ett rejält vårdbehov”, säger han.

Läs mer: HiQ anställer inom e-hälsa 

Nya regler kan dock sätta stopp för nätläkarens affärsmodell. I mars gick Sveriges kommuner och landsting, SKL, ut med rekommendationen att landstingen bör ta minst 100 kronor för digital vård. Det kan ses som ett sätt att ta sig an problematiken som uppstått i Vingåker.

”De reflektioner vi fått från aktörerna inom e-hälsa är att de välkomnar avgiften. Det skapar ju samma förutsättningar för alla aktörer. Det har varit rätt väg att gå att ta fram en gemensam avgift”, säger Anders Henriksson, 1:e vice ordförande för SKL.

Läs mer: Boom för startups inom e-hälsa 

Sörmlands landsting kommer med största sannolikhet att följa rekommendationen och införa en patientavgift för digital vård. Monica Johansson (S) är ordförande i Landstingsstyrelsen. Enligt henne utreds patientavgiften av landstinget och snart kan det vara slut med gratis digital vård från Doktor.se.

”Jag kan inte säga exakt hur det kommer att bli. Vi har sagt att givetvis ska vi följa SKL:s rekommendationer och vi ska ha ärendet uppe i fullmäktige i juni för beslut.”

Trots att Doktor.se ökat antalet besök rejält på grund av luckan som uppstått där man kunnat erbjuda gratis digital vård, tror vd Martin Lindman inte att en eventuell patientavgift för digital vård kommer påverka verksamheten särskilt mycket. 

”Vi växer hela tiden. Eftersom vi har ett kundlöfte att svara inom tre minuter krävs en ökning av organisationen och vi måste anställa. Vi styr redan i dag själva hur stort inflödet av patienter är genom olika marknadsföringskampanjer och avtal med andra aktörer.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera