Annons

Doktor.se tar in 100 miljoner – värderas till över 1 miljard

Foto: Studio CA
Doktor.se tar in nytt kapital för att växa. I en runda på totalt 100 miljoner kronor finns bland andra Bonnier Ventures och O'Learys-ägaren med bland investerarna i nätläkaren.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Digitala vårdgivaren Doktor.se fortsätter att skala upp för att ta striden om de svenska patienterna. Bolaget har slagit sig in på marknaden genom att kunna erbjuda avgiftsfria digitala vårdbesök, något som skapat rubriker i medier och hyllats av forna toppolitiker.

Läs mer: Göran Hägglund hyllar Doktor.se:s kupp med gratisvård: ”Otroligt bra” 

Nu tar Doktor.se ytterligare ett kliv framåt när man tar in 100 miljoner kronor i en ny kapitalanskaffning, en investering som innebär att värderingen landar på strax över miljarden.

Leder rundan gör Bonnier Ventures, som också tar en plats i bolagets styrelse genom Dajana Mirborn.

”Vi är väldigt glada över att rundan är klar och har från början varit måna om ägarbilden. Vi har känt att vi haft förmånen att kunna vara noggranna om hur ägarskaran ser ut. Vi har fortfarande ett bolag utan preferensaktier och har en ägargrupp som har en tro på oss som grundare och en långsiktig ambition”, säger Martin Lindman, vd och grundare av Doktor.se.

Förutom Bonnier finns även bland andra Beijerinvest och O'Learys-ägaren Mikael Gottschlisch med i rundan. Dessutom ökar Peter Dahlberg, vd för djurvårdbolaget Anicura, innehavet rejält genom att köpa befintliga aktier.

Även medgrundaren av Evolution Gaming, Jens von Bahr, går in i bolaget. Han och Peter Dahlberg ska, enligt vd Martin Lindman, ligga Doktor.se strategiskt nära och agera som rådgivare åt ledningen. 

Tanken är att Peter Dahlberg ska vara med och se över bolagets expansion av det fysiska vårderbjudandet, bland annat genom vårdcentraler. 

Jens von Bahr ska bland annat fokusera på att hjälpa Doktor.se att få ut bolagets tekniska plattform för patientmöten, som ska säljas vidare till andra aktörer. Ett inkomstben som Martin Lindman och Doktor.se hoppas ska växa allt mer.

”Vi sitter just nu i dialog med flera aktörer som är intresserade av vår tekniska plattform. I dag är vi en tjänst som hanterar svensk primärvård. Men tjänsten bygger på kontakten med en patient och den fungerar ju oavsett politiskt landskap eller vårdstruktur. Vi ligger långt i framkant när det gäller patientkontakten, så det har visats ett intresse för plattformen i sig”, säger han.

Doktor.se har som plan att fortsätta växa i den snabba takt som marknaden för digital vård tillåter. Bland konkurrenterna finns miljardvärderade Kry och numera Ica-delägda Min doktor. Trots den stenhårda konkurrensen ser Martin Lindman ljust på framtiden för Doktor.se.

”Det har gått väldigt fort för oss. Det har gått snabbare att skala än vi budgeterat för eller trott tidigare, det är vi glada för. Vi är den digitala aktör som växer mest, appen laddas ned 3000 gånger om dagen och vi tar in ungefär 150 procent fler samtal än vad vi budgeterat för”, säger han.

”Den evolutionen ville vi fortsätta trygga. Vi äger och driver fysisk verksamhet och kommer fortsätta göra det och eventuellt bredda det. Vi kommer också titta på den digitala fortsatta försäljningen och licensieringen som vi är inne på.”

Under 2017, som Martin Lindman i en tidigare intervju med Di Digital kallat ”ett uppstartsår”, gick bolaget med 19 Mkr i förlust. Kostnaderna är en del av en övergripande strategi för att expandera i snabb takt, vilket kräver en hel del kapital att bränna på vägen. I maj förra året tog bolaget in 125 Mkr och på ett halvår gick man från 15 till 170 anställda, enligt bolaget.

Läs mer: 19 miljoner i förlust för Doktor.se: "Helt enligt planerna"

Doktor.se har nischat sig dels genom den tidigare nämnda avgiftsfria vården. Dessutom har bolaget som affärsplan att särskilja sig genom att erbjuda även fysisk vård, något som rivalen Min Doktor även fokuserat alltmer på sedan Ica gick in i bolaget och Min Doktor tog över Minutklinikerna. 

”Vårt signum är en digifysisk lösning”, säger Martin Lindman.

Betyder det att ni tittar på att köpa fler vårdcentraler under året?

”Absolut, men även andra vårdgivare för fysisk etablering än vårdcentraler är aktuella för oss. Vi har ett helt annat sätt att tillskansa oss vård i dag. Det leder till förskjutningar i vårdkedjan. Apotekskedjor tar ett större grepp om initiala vårdkontakten och personer kan samla data om hälsan via 'wearables'. Det finns en massa variabler i dag som vården inte haft historiskt, där är det digitala ett komplement till den fysiska vården.”

I dag äger Doktor.se två vårdcentraler, en i Uppsala och en i Vingåker i Södermanland. Eftersom Sörmlands landsting erbjuder gratis primärvård kan Doktor.se erbjuda fria digitala vårdbesök genom att patienterna registreras som besökare av vårdcentralen i Vingåker.

Läs mer: Doktor.se ger gratis digital vård – här är kvittot för landstingen 

Det är en lösning som politikerna i Södermanland vill täppa till genom en patientavgift för digitala vårdbesök, efter rekommendation från SKL. Redan i våras berättade lokala politiker för Di Digital att man planerade att ändra systemet och ta 100 kronor i avgift för digitala besök inom länet.

Införandet av en avgift är dock inget som hotar Doktor.se, menar Martin Lindman.

”Prisbilden är en usp (unik säljfördel reds anm), men det kommer även i framtiden vara en skillnad på sköterska och läkare, där vi har sköterskor i första ledet. Sedan handlar det om snabbheten, vi är ledande när det kommer till att hjälpa till snabbast och ha bredast utbud.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies