Investmentbolaget Alfvén & Didrikson (NTL) är inte det mest omskrivna, men bolaget har bland annat investerat i Acast, Trustly och Quinyx.
Nu går Alfvén & Didrikson in med 43 miljoner kronor i HR-bolaget Sympa som levererar HR-lösningar till företag. Bland Sympas kunder i Sverige finns Lindex, DT Group och BMW.
Läs mer: Alfvén & Didrikson köper in sig i Acast
Efter rundan får Sympa en värdering på 14 miljoner euro, motsvarande 138 miljoner kronor.
Vår favoritmarknad är Sverige.
Maria Åhr, vd på Alfvén & Didrikson, ser stor potential för Sympa att växa utanför Finland.
”Sympa har en fin lösning som går snabbt att implementera. Med ganska enkla och snabba medel kan företag professionalisera sin organisation”, säger Maria Åhr.
Hon pekar på att arbetet med HR har förändrats, från att vara ganska administrativt och osexigt till att fokusera mer på det som kallas för ”talent management”, det vill säga attrahera, utveckla och behålla rätt medarbetare.
Samtidigt är Sympa inte ensamma på marknaden, som för närvarande beräknas uppgå till drygt 130 miljarder kronor och växer väldigt snabbt.
Vad är unikt med Sympa?
”De har ett väldigt modernt system som är byggt med den senaste tekniken och därför tror jag att de har en väldig konkurrensfördel”, säger Maria Åhr.
”Det finns många gamla företag som är konkurrenter och som har försökt uppdatera sina gamla system, och där har Sympa en fördel”, fortsätter hon.
2015 omsatte Sympa 42,5 miljoner kronor och rörelseresultatet landade på strax under 2 miljoner kronor.
”Vi ska använda pengarna till att växa i Norden. Vår favoritmarknad är Sverige. En del av pengarna kommer också att gå till produktutveckling”, säger Sympas vd Keijo Karjalainen.