Annons

Doldisbolag med kändiskunder lockar tunga investerare

Jens Levin är vd och grundare av Sitoo.
Jens Levin är vd och grundare av Sitoo. Foto: Johan Töpel.
Butiksdöden är en myt, enligt Sitoo vars kassasystem digitaliserar fysiska butiker. Nu går tre välkända näringslivsprofiler in med 70 miljoner kronor i bolaget som siktar på att erövra Europa. Till att börja med.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska techbolaget Sitoo är visserligen en doldis för många, men har en palett av välkända kunder inom retailsegmentet. Butikskedjor som Åhléns, Björn Borg, Adlibris, Lagerhouse och Nudie Jeans har bytt till Sitoos kassasystem som ska elda på butiksförsäljningen genom att förena fysiska handeln med den digitala.  

Nu investerar Jens von Bahr, grundare av Evolution Gaming, djursjukhuskoncernen Anicuras vd Peter Dahlberg och Skrufgrundaren Jonas Engwall tillsammans 70 miljoner kronor i Sitoo mot 26 procent av bolaget. Jonas Engwall är ordförande sedan årsskiftet i bolagsstyrelsen, där Peter Dahlberg och Jens von Bahr nu också ingår. 

Nyemissionen värderar Sitoo till 200 miljoner kronor före investeringen ("pre-money").

”Alla traditionella butiker har ett omställningsbehov, som är svårt att klara i de befintliga kassasystemen. Sitoo har ett modernt system som löser den utmaning hela handeln kämpar med”, säger Peter Dahlberg. 

Hösten 2014 gjorde Sitoo en tvärgir och jobbade fram en helt ny affärsmodell. Från att ha sålt en mjukvara för att bygga hemsidor bestämde man sig för att utveckla en retailplattform åt butikskedjor. 

Handelns kris blev Sitoos affär. Bolagets molnbaserade kassasystem fasar ut de stationära kassorna – och därmed även det traditionella shoppingbeteendet att ställa sig i kö, när det är dags att betala.   

"Man kan dela in kunderna i två typer. Den ena kundtypen går in i butiken, köper det man ska och går ut via självutcheckningskassorna. Den andra typen går till en butik för att träffa någon som kan ge service och produktinformation. Flera olika utcheckningsalternativ i butikerna ökar omsättningen", säger Jens Levin, vd och grundare av Sitoo.

Läs mer: Adyen om H&M-avtalet: ”Expediterna ska flytta ut på golvet”

Han konstaterar:  

”I stället för att stå bakom en 'gammelkassa' kan de som jobbar i butiker agera 'personal shoppers' – de servar kunderna, hjälper dem att köpa varor direkt från lagret och erbjuder hemleverans. När man frigör personal från att ta betalt genereras fler köp."”

Mellan 2016 och 2017 ökade omsättningen med nära 100 procent – en tillväxttakt som ska fortsätta, enligt prognoserna. I fjol omsatte bolaget drygt 20 miljoner kronor, rörelseresultatet landade på drygt 2,1 miljoner. Målsättningen framåt är, så att säga, ambitiös. Inom fem år ska Sitoos omsättning spränga miljardvallen.   

Bolaget finns än så länge i sammanlagt tio länder genom svenska kedjor med butiker utomlands. Nu siktar Sitoo in sig på internationella butikskedjor med sin bas i andra EU-länder – genom dessa ska man sprida systemet till fler marknader.  

”Jag har alltid ansett att man måste bli bäst på sin egen marknad innan man tar klivet utanför den. Nu är tiden mogen att göra en ordentlig utlandssatsning. Till att börja med kommer vi att öppna säljkontor i fem andra länder, däribland Tyskland och Storbritannien”, säger Jens Levin. 

Läs mer: Stripes Norden-chef om den heta betalmarknaden: ”Allt mer prispressad” 

För Anicuras vd Peter Dahlberg, som bland annat har ett förflutet på Deutsche Bank och riskkapitalbolaget Montagu Private Equity, är Sitoo en av flera investeringar. Bland annat är han storägare i techbolaget Tipser, som också befinner sig i en accelererande internationaliseringsfas. 

I juni köpte den amerikanska livsmedelsjätten Mars Anicura-koncernen för närmare 2 miljarder euro i en av Nordic Capitals, tidigare majoritetsägare, bästa affärer någonsin. Sedan Peter Dahlberg tillträdde som vd år 2012 har Anicura gått från fyra djursjukhus i Sverige till närmare 250 djursjukhus med 5 000 anställda i tio länder och en omsättning på 4 miljarder kronor.   

”Jag är entreprenör i själen och tycker att det är kul att vara med i bolag där jag kan bidra. Snabb tillväxt, internationalisering, organisationsbygge och förvärv är områden jag kan”, säger Peter Dahlberg. 

Peter Dahlberg, vd på djursjukhuskoncernen Anicura, och Jens von Bahr, grundare av kasinobolaget Evolution Gaming.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies