Annons

Doldisbolag tar in riskkapital efter 18 år – har Apple och Netflix som kunder

Rebecka Löthman Rydå är investerare på Industrifonden, vilka precis gått in Dbvis som grundades av Roger Bjärevall.
Rebecka Löthman Rydå är investerare på Industrifonden, vilka precis gått in Dbvis som grundades av Roger Bjärevall.
Vad har Netflix, Apple, Facebook, Nasa och Vatikanstaten gemensamt? De är alla kunder till det svenska doldisbolaget Dbvis Software. Nu går Industrifonden och Fairpoint Capital in med 58 miljoner kronor i företaget.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

2012 köpte Barack Obamas presidentvalskampanj 50 licenser av Db Visualizer, ett svenskt program för databasvisualisering. Sedan blev han omvald.

”Sedan gjorde Hillary Clinton samma sak fyra år senare”, konstaterar grundaren Roger Bjärevall med ett skratt. 

Hur det valet gick vet vi alla.

Läs mer: Industrifonden avfärdar corona-stopp: ”Vi investerar i samma takt som tidigare”

Dbvis Software grundades officiellt 2003, men kom ut med sin första kommersiella produkt redan 2002. Från början var det bara Roger Bjärevalls hobbyprojekt vid sidan om jobbet på Sun Microsystems.

Sedan dess har det rullat på, utan varken marknadsföring eller riktiga försäljningsinsatser.

”Det har varit en mun-till-mun-produkt. Har det funnits någon affärsplan eller strategi för att växa? Nej, vi har nästan bara fokuserat på produkten”, säger Roger Bjärevall.

Bolaget har sitt säte i Stockholm, men över 50 procent av licensintäkterna kommer från USA. De svenska kunderna, bland annat Migrationsverket och Ica, står för ynka 2-3 procent av omsättningen, uppskattar han.

Det är första gången vi tar in pengar och det känns jättekul att Industrifonden och Fairpoint tror så starkt på det här.

Att Industrifonden och Fairpoint Capital nu går in med totalt 58 miljoner kronor, för 50 procent av aktierna i bolaget, bygger på en stark tro på att Dbvis skulle kunna bli ännu större om det faktiskt sattes en affärsplan.

”Vi tror att tidpunkten är rätt för att ytterligare påskynda tillväxten och utöka produktutbudet tack vare den här investeringen. Vi är mycket glada över att samarbeta med företagets grundare Roger samt bolagets nyrekryterade vd och att börja på denna tillväxtresa tillsammans”, säger Rebecka Löthman Rydå från Industrifonden.

Den nyrekryterade vd:n är Martin Engdahl, senast från Salesforce Sweden.

Bolaget är i dag åtta anställda och omsatte 24 miljoner kronor 2019, men trots att kunderna finns i USA har bolaget ingen direkt närvaro där.

Läs mer: Trots coronakrisen – riskkapitalet flödar in till tillväxtbolag

”Det här är en ren internetprodukt”, säger Roger Bjärevall och utvecklar:

”Vi vet väldigt lite om våra kunder. Vi frågar oss själva ibland, ’undrar hur de använder vår produkt och varför de valde oss?’. Men vi vet inte, för de vill inte gå in på det. Men vi inser att vi ibland är ganska djupt inne i kritisk data.”

Via supportärenden kan de ibland lista ut något, men Roger Bjärevall verkar mest nöjd med att bolagen fortsätter att använda mjukvaran.

”Det är ganska häftigt att gå runt i vilken storstad i Europa som helst och se alla varumärken och tänka ’de är våra kunder’.”

Fler i listan kan nämnas: Twitter, Volkswagen, Lufthansa, Visa, DHL, Disney och inte minst – Vatikanstaten.

”Det ska bli väldigt spännande att gå vidare nu. Det är första gången vi tar in pengar och det känns jättekul att Industrifonden och Fairpoint tror så starkt på det här”, säger grundaren.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer