Hoppa till innehållet

Doldisbolaget hjälper banker att låna ut med AI – tiofaldigar vinsten

Fintechbolaget Instantor, som hjälper banker att pröva sina kunders kreditvärdighet, tiofaldigade sin vinst under 2017. Nu har bolaget rekryterat nyckelpersoner från Spotify och Bambora.

Instantors ledning med marknadschefen Raiha Buchanan, vd:n Simon Edström och chefsjuristen Oskar Löthberg.
Instantors ledning med marknadschefen Raiha Buchanan, vd:n Simon Edström och chefsjuristen Oskar Löthberg.Foto: Joel Andersson/ Press

Vid sidan av mer konsumentdrivna fintechraketer som Klarna och Trustly finns en rad aktörer som vill kapitalisera på bankernas pågående digitalisering. Ett av dessa är det snabbväxande svenska startupbolaget Instantor, som flugit under radarn sedan starten 2010. 

Bankernas kreditprövningar kräver särskilt mycket administration och slukar resurser i form av både tid och pengar. Det finns också stora risker i att låna ut pengar till privatpersoner på vinst och förlust, baserat på inaktuell information om deras finansiella status. 

Det vill Instantor ändra på, genom att sälja en mjukvaruplattform som hjälper banker att i realtid förstå en kunds nuvarande ekonomiska situation.

”Vi är uppkopplade mot över 250 banker, vilket tillåter andra finansiella aktörer att ansluta sig till vår tjänst och hämta ut kunddata direkt från deras transaktionskonton. Det ger en uppdaterad bild av en kunds ekonomiska kapacitet. Till exempel syns en nylig löneförhöjning, som ju kan vara avgörande för att få ett lån, i motsats till att kontrollera fjolårets deklaration hos Skatteverket”, säger Simon Edström, vd på Instantor.

Läs mer: Betalraketen Trustly ökar vinsten med 150 procent

Affärsidén tycks ligga rätt i tiden. Under 2017 ökade bolagets omsättning med 70 procent till knappt 27 miljoner kronor, enligt Simon Edström.

”Vår typiska kund är en nischbank som sysslar med låneutgivning. Ofta har de ett digitalt fokus där hela affären sker över nätet. Intresset för våra produkter har ökat under de senaste åren, även från traditionella storbanker, samtidigt som den här typen av lösningar får mer acceptans på marknaden”‚ säger han.

I dagsläget har Instantor runt 150 kunder i 25 olika länder världen över, där bolaget tar betalt för sina produkter genom en uppstartsavgift och individuell prissättning. Under 2017 mer än tiofaldigades vinsten med ett nettoresultat på 11 Mkr.

”Det har varit viktigt att påvisa lönsamhet. Eftersom att vi inte tagit in något externt riskkapital under resans gång är det så måste vi operera, för att mäkta med fortsatta investeringar. Under 2016 expanderade vi dessutom till fler länder, vilket syns i fjolårets resultat”, säger Simon Edström.

Instantor grundades 2010 av casinoentreprenörerna Niklas Bergman och John Grundström, som tidigare har startat och sålt av de bägge spelbolagen Maria Bingo och Mama Mia. Största ägare i Instantor är i dag den amerikanska fonden Fintech Ventures.

”Men de har inte gått med rena pengar i bolaget. Det är ett ägarbeslut som ligger bakom att vi hittills inte plockat in något externt kapital”, säger Simon Edström.

Läs mer: Rekordförlust för Tink – men bankaffären växer: "Långt över förväntningarna" 

I år träder EU:s betaltjänstdirektiv PSD2 i kraft, som tvingar alla banker att dela med sig av kunddata till tredjeparter. Instantor är ett svenskt bolag som vill monetisera på den nya lagstiftningen, tillsammans med andra aktörer som Tink.

”Utmaningen ligger inte längre i att få tillgång till bankdata, utan förmågan att förstå och använda den på rätt sätt”, säger Simon Edström.

I linje med detta skiftar Instantor nu fokus till en ny produkt, Insights, som är baserad på artificiell intelligens, AI, och maskininlärning.

”Tidigare har bankerna själva behövt investera i AI för att tolka vår information. Men nu gör vi allt det hårda arbetet, där vi hittar och analyserar samband som kan påverka kreditbedömningen. Vi kan hjälpa till att utröna vad det betyder för kreditvärdigheten om en person ofta tar ut kontanter från bankomater sent på kvällen eller om en låginkomsttagare lever väldigt sparsamt”, säger Simon Edström.

Instantor har i dag kontor i Stockholm, Zagreb och Malaga med ett femtiotal anställda. Tidigare i år gjorde bolaget ett antal tunga rekryteringar till flera nyckelpositioner. Det handlar om Spotifys tidigare chefsjurist Oskar Löthberg, marknadschefen Raiha Buchanan med en bakgrund från betalbolaget Bambora och teknikchefen Helene Stafferöd Westerlund som varit anställd på spelbolaget Betsson.

Läs mer: Izettle-grundarna blir miljardärer på Paypal-affären

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera