Annons

Doldisbolaget kliver fram – har Kleerup som investerare

Elias grundare Philip Bennefall och Kristofer Eng. Foto: Annika Falkuggla
Elias grundare Philip Bennefall och Kristofer Eng. Foto: Annika Falkuggla
En spelutvecklare och en kompositör ska få bort tjatiga ljudeffekter och blippande musikslingor från spelvärlden. Nu går riskkapitalbolaget Wellstreet in med pengar i deras startup Elias – och med på tåget är även musikern Andreas Kleerup.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Efter att ha legat ganska lågt sedan starten för två år sedan träder nu bolaget Elias (NTL) fram och berättar om den musikmotor för spel som de bygger – och att bolaget har tagit in 11 miljoner kronor i externt kapital från bland annat musikern Andreas Kleerup. Även riskkapitalbolaget Wellstreet (NTL) finns med i ägarlistan genom en färsk investering.

Bolagets medgrundare Kristofer Eng, som har varit kompositör i 25 år, förklarar Elias med en metafor:
"Elias innebär att man bygger in en dirigent i spelet som tittar på hur du spelar spelet och förändrar musiken på det sättet. Konkurrenterna bygger in en dj som spelar lite olika låtar."

En AI anpassar musiken vid förändringar i spelet för att göra den musikaliska övergången så smidig som möjligt.

Syftet är att få bort tjatiga ljudeffekter och blippande musikslingor.

Kristofer Eng jämför med musiken som finns i film.

"Vi vill göra spelmusiken lika följsam som musiken i film. När man inte märker musiken i ett spel för att det är helt rätt känslor till storyn, då har vi lyckats."

Läs även: Spotify köper startup som grundades förra året

Motorn har tagits fram i samarbete med bland annat spelstudion Avalanche Studios och tekniken har använts för musiken till spelet Gauntlet.

"Vi fick med prototypen av Elias i det spelet för några år sedan. Det har rullat på utan problem och då insåg vi att det här kan vi göra ett företag av.”

Kristofer Eng menar att utvecklingen för adaptiv musik – alltså sådan som anpassar sig efter spelaren – inte bara har stått still de senaste åren utan backat.

"På 90-talet så anpassades musiken ned till en hundradels sekund. På den tiden lät syntharna inte bra. Nu går det att använda symfoniorkestrar, men musiken är inte adaptiv."

Bolaget Elias är döpt efter Kristofer Engs son men det är även en akronym för Elastic Lightweight Integrated Audio System. De har idag åtta anställda. Förutom Kristofer Eng är även Philip Bennefall medgrundare. Han är synskadad och har en bakgrund inom spelindustrin bland annat på bolaget Blastbay.

"Han är kanske störst i världen på spel för synskadade, men det är en extremt liten marknad. Han har med sig helt rätt kunskap till Elias men tar det till den seende världen så att säga”, berättar Kristofer Eng.

Att man väljer att berätta mer om produkten och investerarna nu beror enligt Kristofer Engman på att Elias tidigare har saknat delar rent tekniskt men också resurser.

"När man vänder sig till mindre studios så måste allt serveras på ett silverfat och det är först nu vi kan göra det. Vi har gått från att ha en nischad produkt för de största aktörerna till att lösa många fler problem i branschen.”

Bland investerarna finns musikern och musikproducenten Andreas Kleerup.

”Vi träffade honom tidigt och visade produkten. Han är spelintresserad och fattade direkt vad det handlar om. Sen har vi hållit kontakten och han kommer att bli mer och mer delaktig."

Planerna framöver är att fortsätta i Sverige, som är ett stort land i spelvärlden. Men bolaget vill också röra sig mot USA och Sydkorea. Elias samarbetar även med en del andra bolag som gör ljudmotorer. Ett av dem är det kanadensiska bolaget Wwise.

Läs även: Därför är data det nya guldet i musikbranschen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer