Hoppa till innehållet

Doldisbolaget kliver fram – har Kleerup som investerare

En spelutvecklare och en kompositör ska få bort tjatiga ljudeffekter och blippande musikslingor från spelvärlden. Nu går riskkapitalbolaget Wellstreet in med pengar i deras startup Elias – och med på tåget är även musikern Andreas Kleerup.

Elias grundare Philip Bennefall och Kristofer Eng. Foto: Annika Falkuggla
Elias grundare Philip Bennefall och Kristofer Eng. Foto: Annika Falkuggla

Efter att ha legat ganska lågt sedan starten för två år sedan träder nu bolaget Elias (NTL) fram och berättar om den musikmotor för spel som de bygger – och att bolaget har tagit in 11 miljoner kronor i externt kapital från bland annat musikern Andreas Kleerup. Även riskkapitalbolaget Wellstreet (NTL) finns med i ägarlistan genom en färsk investering.

Bolagets medgrundare Kristofer Eng, som har varit kompositör i 25 år, förklarar Elias med en metafor:
"Elias innebär att man bygger in en dirigent i spelet som tittar på hur du spelar spelet och förändrar musiken på det sättet. Konkurrenterna bygger in en dj som spelar lite olika låtar."

En AI anpassar musiken vid förändringar i spelet för att göra den musikaliska övergången så smidig som möjligt.

Syftet är att få bort tjatiga ljudeffekter och blippande musikslingor.

Kristofer Eng jämför med musiken som finns i film.

"Vi vill göra spelmusiken lika följsam som musiken i film. När man inte märker musiken i ett spel för att det är helt rätt känslor till storyn, då har vi lyckats."

Läs även: Spotify köper startup som grundades förra året

Motorn har tagits fram i samarbete med bland annat spelstudion Avalanche Studios och tekniken har använts för musiken till spelet Gauntlet.

"Vi fick med prototypen av Elias i det spelet för några år sedan. Det har rullat på utan problem och då insåg vi att det här kan vi göra ett företag av.”

Kristofer Eng menar att utvecklingen för adaptiv musik – alltså sådan som anpassar sig efter spelaren – inte bara har stått still de senaste åren utan backat.

"På 90-talet så anpassades musiken ned till en hundradels sekund. På den tiden lät syntharna inte bra. Nu går det att använda symfoniorkestrar, men musiken är inte adaptiv."

Bolaget Elias är döpt efter Kristofer Engs son men det är även en akronym för Elastic Lightweight Integrated Audio System. De har idag åtta anställda. Förutom Kristofer Eng är även Philip Bennefall medgrundare. Han är synskadad och har en bakgrund inom spelindustrin bland annat på bolaget Blastbay.

"Han är kanske störst i världen på spel för synskadade, men det är en extremt liten marknad. Han har med sig helt rätt kunskap till Elias men tar det till den seende världen så att säga”, berättar Kristofer Eng.

Att man väljer att berätta mer om produkten och investerarna nu beror enligt Kristofer Engman på att Elias tidigare har saknat delar rent tekniskt men också resurser.

"När man vänder sig till mindre studios så måste allt serveras på ett silverfat och det är först nu vi kan göra det. Vi har gått från att ha en nischad produkt för de största aktörerna till att lösa många fler problem i branschen.”

Bland investerarna finns musikern och musikproducenten Andreas Kleerup.

”Vi träffade honom tidigt och visade produkten. Han är spelintresserad och fattade direkt vad det handlar om. Sen har vi hållit kontakten och han kommer att bli mer och mer delaktig."

Planerna framöver är att fortsätta i Sverige, som är ett stort land i spelvärlden. Men bolaget vill också röra sig mot USA och Sydkorea. Elias samarbetar även med en del andra bolag som gör ljudmotorer. Ett av dem är det kanadensiska bolaget Wwise.

Läs även: Därför är data det nya guldet i musikbranschen

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera