Annons

Doldisbolagets ”gig-butik” lockar halv miljon användare

Tomas Lund och Alok Alström, grundare på Appjobs.
Tomas Lund och Alok Alström, grundare på Appjobs. Foto: Pressbild
Doldisbolaget Appjobs har lockat närmare en halv miljon användare. Bolagets plattform hjälper folk hitta, jämföra och betygsätta gig-bolag som Uber Eats, Budbee och Dogbuddy.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Lika populär som utskälld. Den så kallade gig-ekonomin fortsätter att växa. 

Allt fler människor försörjer sig, eller extraknäckar, genom att ta enskilda uppdrag. Dessa ”gig” förmedlas av appar i branscher som leverans, uthyrning, städning och annat. Men det gäller att se upp. I många fall är ersättningen låg, riskerna höga och försäkringar och andra förmåner få.

”Vi vill vara gig-arbetarens bästa vän”, säger Alok Alström, medgrundare och vd på Appjobs.

Man kan även hitta kringtjänster som försäkring, skattehjälp och finansiering av arbetsredskap.

”Appjobs är en plattform för att hitta, jämföra och betygsätta alla appar som man kan jobba genom. Man kan även hitta kringtjänster som behövs på gig-marknaden, som försäkring, skattehjälp och finansiering av arbetsredskap som ett fordon eller ett städkit. Det är även ett forum för gig-arbetare att tala med varandra”, säger Alok Alström, som tidigare var Sverigechef för Uber.

Alok Alström startade Appjobs 2017 ihop med Tomas Lund, en entreprenör och veteran från reklambranschen.

Verksamheten har varit igång i drygt ett år och tjänsten växer just nu med 10 000 nya användare i veckan. Enligt egen utsago har Appjobs snart 500 000 användare i 140 storstäder i 30 länder. Totalt finns 700 appar på plattformen. Bara i Stockholm är antalet 56. 

”Vi har ambitionen att lista alla. Men man får bättre synlighet om man är en partner”, säger Alok Alström.

Hittills har grundarna inte gett några intervjuer i svensk media. En orsak är att man haft ett internationellt fokus från start.

”Vi startade faktiskt i London och Johannesburg. Lanseringen i Sverige kom först flera månader senare. Merparten av vår verksamhet sker i Kontinentaleuropa och Nordamerika”, säger Alok Alström.

Tomas Lund, som är operativ chef, fyller i.

”Hälften av omsättningen sker i Nordamerika. Vår marknad består främst av städer med över två miljoner invånare”, säger han.

Hur når ni ut?

”Tjänsten sprids organiskt. Kring 1,5 miljoner personer ser Appjobs varumärke varje vecka”, säger Tomas Lund.

Vad är nästa geografiska steg?

”Vi blickar österut, bland annat mot Ryssland. Vi ska förmedla över en miljon påbörjade jobbuppdrag det kommande året.”

Än så länge är man förtegen om om bolagets omsättning. Men intäkterna kommer från partnerskap med bolagen som är med på plattformen.

”Vi tar betalt per gig eller förmedlingar, det beror på. Våra partners efterfrågar lite olika typer av upplägg”, säger Alok Alström.

Vad har ni för konkurrenter?

”Inte så många. Men amerikanska Steadyapp är en direkt konkurrent.”

Hittills har Appjobs tagit in 30 miljoner kronor i riskkapital. Två delägare är Soläng Invest och Susanna Campbell.

En ny finansieringsrunda, en så kallad a-runda, är planerad till hösten eller våren 2020. Denna landar troligtvis i spannet 50-120 Mkr, enligt uppgift. 

”Vi söker investerare som delar vår passion för framtidens arbetsmarknad och vill förbättra de ekonomiska möjligheterna för gig-arbetare”, säger Alok Alström.

Appjobs har idag 54 medarbetare i Stockholm och Katowice, Polen.

”Vi är stolta över att medarbetarna spänner över 17 nationaliteter. Vi har även 56 procent kvinnor, vilket speglar målgruppen vi jobbar mot”, Alok Alström.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer