Annons

Doldisbolagets makalösa vinstmarginal: 96 procent

Redbeet interactives grundare André Bengtsson, Ellen Mellåker och Semih Parlayan.
Redbeet interactives grundare André Bengtsson, Ellen Mellåker och Semih Parlayan. Foto: Press.
Med en vinstmarginal på över 96 procent är Redbeet Interactive ett av Sveriges mest imponerande startupföretag. Nu ska spelet Raft tas in i nästa fas. ”Nej, vi behöver inte ta in mer kapital”, säger vd:n och grundaren André Bengtsson med ett leende.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spelaren sitter fast på ett träflak på ett öppet hav. Förbi flyter drivved som kan användas för att bygga ut flaket till en riktig flotte. Men hajen som lurar under ytan gör allt betydligt mer svårjobbat.

Spelet Raft drog under sitt första hela verksamhetsår 2018 in 86 miljoner kronor i intäkter till bolaget Redbeet interactive. 

Med bara fyra anställda och kontor i Skövde kunde vd:n och grundaren André Bengtsson och hans kollegor räkna hem 83 miljoner i ren vinst.

”Vi tror knappt själva att det är sant. Men spelbranschen och det enkla sättet att distribuera är svaret på 'hur'”, säger han i dag, efter att ha konstaterat att bokslutet för 2019 ser ut att bli ungefär lika bra.

Läs mer: Geten satte Skövde på världskartan – nu jobbar 700 i spelbranschen 

Spelet säljs som så kallad ”early access” via distributionsplattformen Steam sedan knappt två år tillbaka. Det är vanligt förfarande i spelbranschen för spel som är under utveckling.

”Vissa spelare ser det som att investera i spelet, lite som en crowdfunding”, säger André Bengtsson, och förklarar var i spelutvecklingen de är just nu:

”Vi ser att vi är på väg mot ett färdigt spel, men vi lägger till nya uppdateringar hela tiden. I början gjorde vi mindre uppdateringar på en månad men fick lägga 3-4 veckor på att se till att det inte buggade.”

Man kan tänka att vi borde anställa en massa folk och börja utveckla fler spel, men det är inte så lätt

Uppdateringar är vad spelarna vill ha eftersom de snabbt spelar igenom det nya innehåll som Redbeet släpper.

Efter att ha bytt taktik till att ta längre tid på sig mellan uppdateringarna, och istället komma med större nyheter, fick Raft ett nytt uppsving under andra halvan av 2019.

”Vi såg att youtubers började spela det igen och det blev som att släppa spelet på nytt. Jag ser positivt på 2020 också och är väldigt taggad på vår nästa uppdatering som kommer bli bra”, fortsätter André Bengtsson.

När spelet är ”klart” vet han inte. Inte heller om spelet kommer på andra plattformar än bara PC, som nu.

”Vi får frågor om Xbox, Playstation och Switch också. Vi ska titta på det, men vi vet inte om det blir så”, säger han.

Läs mer: Stockholm slukar tillväxtpengarna – resten halkar efter: ”Skrämmande” 

Redbeet startade som ett projekt på Uppsala Universitets campus på Gotland där André Bengtsson och medgrundarna Ellen Mellåker och Semih Parlayan pluggade. Efter att deras första gratisversion av Raft fått massivt genomslag på just Youtube såg de sig om efter möjligheter att få jobba heltid med spelet.

Trion bestämde sig för att flytta till den lilla men levande spelmetropolen Skövde. I samband med det sålde de också 20 procent av bolaget till Axolot Games – ett Stockholmsbaserat spelbolag som självt gjort en liknande resa – vilket möjliggjorde att de kunde utöka sitt spelerbjudande. Och som det ökade.

En enkel överslagsräkning avslöjar att omsättningen på 86 miljoner, på ett spel som kostar knappt 20 euro, innebär en halv miljon sålda exemplar av spelet – minst.

”Men det är ganska mycket mer än så, faktiskt. Det försvinner en del på vägen”, säger André Bengtsson, utan att vilja gå in exakt på hur många spelare Raft har i dag.

Vad är ert nästa steg – behöver ni ta in mer kapital för att växa snabbare?

”Nej, vi har en bra buffert nu. Man kanske tänker att vi skulle kunna anställa en massa folk och börja utveckla fler spel, men det är inte så lätt. Dels är det hög efterfrågan på utvecklare och inte så lätt att hitta de bästa. Samtidigt vill vi växa ansvarsfullt och vi trivs i ett litet gäng i dag.”

Vill ni göra ett nytt spel snart?

”Det är klart att det är roligt att starta nya projekt. Men vi ska göra klart Raft och vara nöjda med slutprodukten, och kanske börja titta på konsoler. Sedan vill vi förstås ge oss på något nytt. Men mycket kan hända på vägen.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer