Hoppa till innehållet

Domen mot Daniel Wellington: Klockan är inte unik

Daniel Wellington stämde klockkedjan Ur & Penn på grund av en modell som företaget menar är rent plagiat. Men i dag kom domen och Daniel Wellington förlorar eftersom deras modell inte är tillräckligt unik.

Lika som bär? Daniel Wellingtons modell till vänster, Ur & Penns till höger. Filip Tysander (th) grundade Daniel Wellington.
Lika som bär? Daniel Wellingtons modell till vänster, Ur & Penns till höger. Filip Tysander (th) grundade Daniel Wellington.

Ur & Penn behöver inte sluta sälja sin klockmodell från varumärket William Gregor, som till synes verkar ha en del likheter med en av Daniel Wellingtons klockor. Så lyder domen från Patent- och marknadsdomstolen som kom i dag.

Daniel Wellington ville att domstolen skulle tvinga klockkedjan Ur & Penn att sluta sälja modellen mot ett hot om vite på 500 000 kronor. Dessutom krävde Daniel Wellington att Ur & Penns klockor skulle förstöras, att Ur & Penn skulle betala skadestånd och att Ur & Penn skulle tvingas sprida domstolens beslut genom annonser i sociala medier.

Läs mer: Daniel Wellington stämmer svensk konkurrent

Ur & Penn vägrade och enligt domen, som Di Digital tagit del av, anser domstolen att Daniel Wellingtons klocka, som enligt företaget designats av grundaren Filip Tysander, inte är tillräckligt unik för att skyddas av upphovsrätt.

Enligt Daniel Wellington är det kombinationen av klockans boett och armband som gör klockan unik och att den därmed borde skyddas av upphovsrätt.

Men domstolen håller inte med och därför förlorar man fallet. Enligt domen har inte klockan tillräcklig verkshöjd eftersom delarnas design och helheten har förlagor som är väldigt lika Daniel Wellingtons modell.

Klocktillverkaren Filip Tysander har blivit miljardär på succén med Daniel Wellington. Framförallt är det marknadsföringen i sociala medier, där företaget har en engagerad följarskara på runt 4 miljoner på Instagram, som stått för en del av framgångsreceptet. 

Läs mer: Så gick det till när Daniel Wellington slog i Kina

Därför lär domen inte svida i plånboken, där Daniel Wellington får stå för rättegångskostnaderna på 660 000 kronor. I stället kanske Filip Tysanders självförtroende som klockdesigner fått sig en törn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera