Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Domen mot Daniel Wellington: Klockan är inte unik

Lika som bär? Daniel Wellingtons modell till vänster, Ur & Penns till höger. Filip Tysander (th) grundade Daniel Wellington.
Lika som bär? Daniel Wellingtons modell till vänster, Ur & Penns till höger. Filip Tysander (th) grundade Daniel Wellington.
Daniel Wellington stämde klockkedjan Ur & Penn på grund av en modell som företaget menar är rent plagiat. Men i dag kom domen och Daniel Wellington förlorar eftersom deras modell inte är tillräckligt unik.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Ur & Penn behöver inte sluta sälja sin klockmodell från varumärket William Gregor, som till synes verkar ha en del likheter med en av Daniel Wellingtons klockor. Så lyder domen från Patent- och marknadsdomstolen som kom i dag.

Daniel Wellington ville att domstolen skulle tvinga klockkedjan Ur & Penn att sluta sälja modellen mot ett hot om vite på 500 000 kronor. Dessutom krävde Daniel Wellington att Ur & Penns klockor skulle förstöras, att Ur & Penn skulle betala skadestånd och att Ur & Penn skulle tvingas sprida domstolens beslut genom annonser i sociala medier.

Läs mer: Daniel Wellington stämmer svensk konkurrent

Ur & Penn vägrade och enligt domen, som Di Digital tagit del av, anser domstolen att Daniel Wellingtons klocka, som enligt företaget designats av grundaren Filip Tysander, inte är tillräckligt unik för att skyddas av upphovsrätt.

Enligt Daniel Wellington är det kombinationen av klockans boett och armband som gör klockan unik och att den därmed borde skyddas av upphovsrätt.

Men domstolen håller inte med och därför förlorar man fallet. Enligt domen har inte klockan tillräcklig verkshöjd eftersom delarnas design och helheten har förlagor som är väldigt lika Daniel Wellingtons modell.

Klocktillverkaren Filip Tysander har blivit miljardär på succén med Daniel Wellington. Framförallt är det marknadsföringen i sociala medier, där företaget har en engagerad följarskara på runt 4 miljoner på Instagram, som stått för en del av framgångsreceptet. 

Läs mer: Så gick det till när Daniel Wellington slog i Kina

Därför lär domen inte svida i plånboken, där Daniel Wellington får stå för rättegångskostnaderna på 660 000 kronor. I stället kanske Filip Tysanders självförtroende som klockdesigner fått sig en törn.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post