Annons

Dometic vill få prestigekrogar att testa hemleverans: ”Har inte hängt med”

Kylskåpstillverkaren Dometic utvecklar en leveranslåda som ska bevara kvalitet och temperatur på restaurangmat som beställs hem av konsumenter. ”Den fysiska produkten som levererar mat har inte hängt med i den övriga teknologiska utvecklingen”, säger bolagets marknadschef Peter Kjellberg.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Enligt Dometic och Peter Kjellberg tvekar både krögare och kunder gällande hemleverans, då det det saknas säkra sätt att leverera måltider från kök till kund utan att riskera kvalitet och jämn temperatur på maten.

”Vi har tittat på en stor global undersökning från 2019 där det fanns ett par stora anmärkningar gällande hemleveranser av restaurangmat. Var femte upplevde maten som kall vid leverans och 10 procent upplevde att maten hade rörts runt. Flera upplevde även olustskänslor, att maten var kontaminerad”, berättar Peter Kjellberg. 

I dagsläget levereras den mesta maten med värmeisolerande väskor.

”Den enklare lösningen kanske funkar i vissa fall, men har du betalt lite mer och kanske mer komplicerad mat så vill du säkerställa att den kärlek du lagt i matlagningen ska återspeglas när den landar på någons matbord”, fortsätter han. 

Lådan, som går under namnet Dometic Food Delivery Box, kan monteras på mopeder och motorcyklar, och har värme- och kylelement som håller maten varm eller kall. Enligt bolaget ska detta säkerställa ”restaurangkvalitet” under transporten hem till konsument.

Hemleveranser av mat har ökat kraftigt de senaste åren och den pågående pandemin har eldat på trenden. Sedan 2017 har antalet leveranser ökat med 60 procent och fram till 2024 väntas leveranserna mer än fördubblas, skriver bolaget med hänvisning till siffror från Statista. 

I ett första skede inleder Dometic ett samarbete med den elektriska terrängcykeltillverkaren CAKE där bolagets elektriska utility-skoter ÖSA, känd för sitt starka batteri kommer att kunna utrustas med Dometic Food Delivery Box. Försäljningen startar i april med leverans i september.  Och intresset är stort ,säger Dometic. 

”Det är dels restaurangkedjor som hört av sig, både inom fastfood- och premiumsegmentet, dels bolag som i dag är i logistikkedjan”, avslöjar Peter Kjellberg. 

Johanna Lindskog Lindell är presstalesperson åt Foodora, som ägs av Frankfurtnoterade Delivery Hero och bedriver hemleverans av mat i Sverige i värmeisolerade väskor som transporteras av cykel- och mopedbud. Hon delar inte Dometics uppfattning att många restauranger tvekar att etablera sig på hemleveransmarknaden av de skäl Dometic anger.

Det är inte något som Foodora märkt av, utan tvärtom. Vi ser en hög inströmning av både lokala restauranger och finkrogar till vår plattform”, skriver hon till Di, och uppger att Foodoras ryggsäckar tillverkas av det tyska bolaget Enviado.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer