I väntan på att domen i fallet mellan bebis- och barnbutiken Jollyroom och Konsumentombudsmannen (KO) ska komma, har Patent- och marknadsdomstolen beslutat att tillfälligt förbjuda Jollyroom från att marknadsföra rea på det sätt de gjort tidigare. Det framgår av ett pressmeddelande från myndigheten.
Bryter Jollyroom mot förbudet riskerar de att behöva betala ett vite på tre miljoner kronor.
Enligt domstolens beslut, i väntan på den slutgiltiga domen, får Jollyroom inte heller använda sig av uttryck som "outlet" och "lagerrensning", om inte försäljningen sker under en begränsad tid. Priserna måste också vara mycket lägre än ordinarie priser.
Det var i slutet av september som KO valde att stämma e-handelsjätten. Anledningen var att KO ansåg att Jollyroom under flera år haft rea- och utförsäljningskampanjer som egentligen inte inneburit lägre priser för kunderna.
Bland annat pekade KO på att originalpriset ska ha varit påhittat.
”Vi har sett hur prissättningen används, och den är inte realiknande”, sade Daniel Karfs, KO, när stämningen lämnades in till domstol.
Läs mer: Bebisbutiken Jollyroom stäms för bluffreor
Konsumentverket, som är en del av KO, har tidigare kritiserat Jollyroom för detta, men trots att bolaget ska ha lovat att ändra sitt beteende så ska det inte ha skett. Därför gick myndigheten vidare till domstol.
Jollyroom och dess grundare och vd, Ole Sauar, menade däremot att man faktiskt gett kunderna ett erbjudande om lägre priser.
”Generellt menar vi att våra kampanjer i huvudregel har gett våra kunder ett lägre pris än produkterna legat på tidigare”, sade han till Di Digital när myndighetens stämning lämnats till domstol.
Under 2017 omsatte Jollyroom 1 miljard kronor, med ett rörelseresultat på 25 miljoner kronor.
En konservativ värdering av barn- och bebisbutiken skulle föra grundaren Ole Sauars förmögenhet nära miljardstrecket.
Läs mer: Jollyrooms vd om KO-stämningen: ”Vi har gett kunderna lägre priser”