Hoppa till innehållet

Dporganizer fyller kassan – går från 4 till 50 medarbetare

Dataskyddsbolaget Dporganizer fyller på kassan och ökar expansionstakten. På ett år ska man ha gått från 4 till drygt 50 medarbetare – och säljkontor i sex europeiska städer.

Egil Bergenlind, vd och grundare på Dporganizer.
Egil Bergenlind, vd och grundare på Dporganizer.

Dporganizer grundades 2015 med målet att hjälpa företag och organisationer hantera utmaningar inom dataskydd. Just nu riktar man in sig på företag som måste hantera EU:s nya dataskyddsdirektiv, GDPR, som träder i kraft i maj 2018. Reglerna är komplexa och böterna höga om man inte följer dem.

”Efterfrågan på våra tjänster ökar snabbt i och med att den nya dataskyddsförordningen träder i kraft nästa år”, säger Egil Bergenlind, vd och grundare på Dporganizer (NTL).

Efterfrågan på våra tjänster ökar snabbt.

Dporganizer uppger att straffavgifterna för att inte följa EU:s nya dataskyddsdirektiv kan motsvara upp till 4 procent av ett bolags totala omsättning, eller 190 miljoner kronor.

”Medvetenheten hos företagen om GDPR och vilka utmaningar förordningen medför har ökat, men många kämpar fortfarande med hur de ska hantera frågorna i praktiken på ett effektivt sätt”, säger vd:n.

Nu fyller man på kassan med frisk expansionskapital. Bakom injektionen står bland andra riskkapitalbolagen Inbox Capital (NTL) och Soläng Invest (NTL).

”Med detta kapitaltillskott säkerställer vi att vi kan fortsätta expandera och hjälpa våra kunder på bästa möjliga sätt. Kapitalet ska främst användas till att expandera vår försäljningsorganisation i Europa”, säger Egil Bergenlind.

Han vill inte uppge hur mycket pengar det rör sig om. Men enligt källor till Di Digital rör det sig om ett tvåsiffrigt miljonbelopp på minst 10 miljoner kronor.

Läs även: It-veteraner tar in miljoner för att säkra företagens filer

Egil Bergenlind är jurist i botten och var tidigare ansvarig för regelefterlevnad och dataskyddsfrågor på betalbolaget Izettle. Bolagets övriga tre grundare är: CTO Sebastian Norling, tidigare på Viaplay, designchef Andreas Yannelos, tidigare produktchef på Radioplay inom Bauer Media och säljchef Lelle Cryssanthander, med en bakgrund som bolagsbyggare och före detta vd på Wineasy inom Song Networks Group.

Dporganizer lanserade sin första produkt våren 2016. I höstas var man med i Stings acceleratorprogram. Det resulterade bland annat i att Sting-coachen Ivar Strömberg fattade ordförandeklubban i bolaget. Ivar Strömberg är annars främst känd som medgrundare och före detta vd på Tele1/Song Networks.

Läs mer: Åtta hungriga startupbolag tar plats i Stings nya startfält

En annan känd profil i styrelsen är Caroline Olstedt Carlström, till vardags global dataskyddschef på betaljätten Klarna (NTL).

I slutet av förra året bestod Dporganizer av fyra personer. Idag är man 18 medarbetare. Man har huvudkontor i Stockholm och säljkontor i London och Amsterdam.

”Vi växer snabbt och räknar med att vara drygt 50 medarbetare innan året är slut. Vi ska då ha säljkontor i minst sex europeiska städer”, säger vd Egil Bergenlind.

Dporganizer har idag kunder som Academedia, Axfood, Dustin, Eniro, Mekonomen och Visma Advantage. Man har även knutit samarbeten med ledande advokatbyråer som Delphi, Lindahl och Synch.

Egil Bergenlind vill inte uppskatta hur stor omsättningen spås bli i år.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera