Hoppa till innehållet

Drabbades av cancer – nu hjälper deras bolag andra i tjugo länder

Plattformen War on cancer grundades av Fabian Bolin och Sebastian Hermelin för att vara ett mentalt stöd för cancerdrabbade. Nu kopplar bolaget samman patienter med studier och tar samtidigt in kapital från bland andra Mellby Gårds Johan Andersson, H&M:s Karl-Johan Persson och Wallenbergstiftelsen FAM.

Sebastian Hermelin (till vänster) och Fabian Bolin (till höger) är grundare av plattformen War on cancer.
Sebastian Hermelin (till vänster) och Fabian Bolin (till höger) är grundare av plattformen War on cancer.Foto: Linus Hallsénius

War on cancer kommer ifrån Fabian Bolins egen resa genom sjukdomen. Han diagnostiserades med blodcancer 2015 och upplevde då att den mentala aspekten var väldigt svår. 

”Jag hade otroligt många frågor om livet med cancer. Vad det innebär att gå igenom cancer, karriärrådgivning och annat som inte kunde besvaras från sjukvårdens sida”, säger Fabian Bolin. 

Han säger att han kände sig väldigt ensam under stora delar av tiden, och att hans sätt att bearbeta det var att skriva om sina upplevelser och tankar i en blogg. 

”Utifrån hur bra den här bloggen fick mig att må, så föddes idén om att bygga en plattform som War on cancer för att låta andra människor få mentalt stöd och på egen hand kunna bearbeta sin resa genom cancer,” säger han.

War on cancer-appen är ett socialt nätverk där användare kan få kontakt med andra som går igenom cancer, från att de diagnostiserats till efter slutförd behandling. Plattformen har användare i 20 länder som täcker mer än 35 olika typer av cancer, och kan även ge stöd till närstående. 

”Vi ville ta avstamp i det Fabian hade gått igenom och husera alla människor som på något sätt har en anknytning till cancer. Vårt mål är att få dem att må bättre genom att vara en del av det vi byggt”, säger medgrundaren Sebastian Hermelin, som varit vän med Fabian Bolin sedan de gick i gymnasiet. 

Fabian Bolin och Sebastian Hermelin säger att deras syfte är att vara ett komplement till den fysiska cancervården, eftersom den mentala hälsan ofta hamnar mellan stolarna i sjukvårdssystemet.

”Det är för många människor som i dag mår dåligt i form av exempelvis odiagnosticerad klinisk depression och ptsd (posttraumatiskt stressymptom, reds anm.) utöver att de går igenom en cancerdiagnos. Och det här är något som ofta går helt obemärkt förbi och som man inte hanterar inom sjukvården”, säger Sebastian Hermelin.

Vi kommer aldrig tjäna pengar på något som inte väldigt konkret påverkar cancerpatienters liv till det bättre.

War on cancer stängde nyligen en finansieringsrunda på 22 miljoner kronor med investerare som riskkapitalbolaget 82:an Invest, med Wallenbergstiftelsen FAM och H&M:s vd Karl-Johan Persson bland ägarna, Klas Tikkanen och Jesper Söderberg på Nordic Capital, förre Swedbank vd:n Michael Wolf och Mellby Gårds Johan Andersson. 

”Det är verkligen en jättepositiv och kritisk utveckling för alla startups att få det kapital man behöver för att kunna realisera målen och visionen för företaget. Vi är på rätt väg med produkten, och att få det här förtroendet från investerare ger också det självförtroende som behövs för att driva bolaget och bygga upp det”, säger Fabian Bolin. 

Pengarna kommer bland annat att användas till att rekrytera personal samt fortsatt utveckling och förbättring av War on cancer-appen, säger Sebastian Hermelin. 

”Det är värt att nämna att vi ju är ett företag, och inte en välgörenhetsorganisation. Så det finns ju en affärsidé i allt detta, men vi ser oss själva som ett impactbolag där vi aldrig kommer tjäna pengar på något som inte väldigt konkret påverkar cancerpatienters liv till det bättre.”

War on cancer samlar också in kunskap och hälsodata från plattformens användare för att främja cancerforskning och sjukvård. Det sker exempelvis genom enkätundersökningar, och det är helt upp till användarna att välja vilken data de vill dela med sig av. 

Ett exempel är en större studie tillsammans med forskare på Karolinska institutet som gjordes förra året, där mer än 900 cancerdrabbade fick svara på frågor om hur det är att gå igenom cancer under coronapandemin. Fabian Bolin säger att det är viktigt att lyfta patienters röst för att bättre förstå hur cancervården kan förbättras, men också för att det kan vara värdefullt för patienterna själva.

”En stor anledning till att jag mådde så otroligt bra under min resa genom cancer var att jag visste att min berättelse – allt som jag skrev och informationen jag lämnade – även hjälpte andra människor. Genom att svara undersökningarna och sedan kunna förstå att det blir ett resultat, att den här forskningen i förlängningen kommer leda till en potentiell förändring för framtida generationer av människor som går genom cancer.”

Sebastian Hermelin säger att ett av de största problemen inom cancerforskning globalt är att hitta patienter som vill vara med i kliniska prövningar, men också att se till att de följer behandlingsprotokollet. 

”Omkring 50 procent av alla prövningar försenas eller läggs ned på grund av att man inte kan hitta eller behålla patienter. Forskningen och patienterna är i dag långt ifrån varandra, och därför blir matchningsprocessen svår.”

Under 2021 kommer War on cancer därför att lansera ett samarbete med Microsoft som gör det möjligt för plattformens medlemmar att hitta kliniska prövningar på ett enkelt sätt baserat på sin diagnos och delade hälsodata.

”Många av de kliniska prövningarna som finns kan ju innebära möjligheten för att faktiskt överleva. Så från en patients perspektiv om deras doktor säger att det inte finns något att göra, så kan det fortfarande finnas någon annanstans i världen eller i Sverige. Och det är det här hoppet som vi vill ge till cancerpatienter”, säger Sebastian Hermelin. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera