Hoppa till innehållet

Helsingborgs DagbladSydsvenskan
I samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.

Drönarbolag och getfarm till Fast Track Malmö

En AI-lösning för att analysera sportsändningar och en tjänst som vill digitalisera getägande i Somalia. Det är två av de sex bolagen som tar plats i acceleratorn Fast Track Malmö i vår.

Joel Larsson och Mina Hesar, programansvariga för Fast Track Malmö.
Joel Larsson och Mina Hesar, programansvariga för Fast Track Malmö.Foto: Fast Track

Fler än 460 bolag från hela världen hade sökt till den andra omgången av Fast Track Malmö, som drar igång i dag och avslutas i juni med Malmö Demo Day, som förra året lockade fler än 50 investerare från hela Europa. 2016 sökte 257 bolag till acceleratorn och enligt Joel Larsson, programansvarig för Fast Track Malmö, gör antalet ansökningar till vårens upplaga Fast Track Malmö till Nordens populäraste accelerator.

Läs mer: Sju skäl att hålla koll på Malmös startup-scen 

”Malmö har generellt ett gott rykte på startupscenen och med Fast Track Malmö har vi hittat ett program som kombinerar det många startups letar efter. Det är bara andra gången vi kör acceleratorn så vi var inte beredda på att trycket skulle bli så här stort”, säger Joel Larsson.

Det är väldigt hög kvalitet på de sex bolagen

Fast Track Malmö startade våren 2016 av Minc, Almi Invest, Almi, Malmö Startups och Invest in Skåne för att locka fler bolag till Malmö. I år är det första gången som fonden Fast Track Capital, som backas av lokala affärsänglar, går in med såddkapital i acceleratorbolagen. Fyra bolag får en investering på 300 000 kronor och samtliga sex bolag får chans tillytterligare 200 000 kronor i finansiering från Almi Invest.

”Det är väldigt hög kvalitet på de sex bolagen och de spänner över många områden”, säger Joel Larsson. 

Här är bolagen i höstens upplaga av Fast Track Malmö:

– Signality: Realtidsanalys av video med hjälp av deep learning, initialt fokuserade på sportsändningar. Bygger förståelse och statistik för vad som händer i en match.

– Scene There: VR-bolag som utvecklar en plattform för att kombinera flera 360-videor till VR-upplevelse.

– Studybee: Vill göra lärare mer effektiva med en plattform som erbjuder heltäckande bedömning i Google Classroom.

Läs mer om Studybee på databasen Nordic Tech List 

– Ari.farm: Digitaliserar boskapsmarknaden i Somalia genom att låta dig äga, följa och tjäna pengar på en egen get genom ett socialt nätverk.

Läs mer: Hans app ska få dig att köpa getter 

– Stylos: Hårdvarubolag som utvecklar ett larmarmband.

– Vultus: Använder drönare och bildanalys för att optimera lantbruket. Genom att analysera hur gärna fälten är kan man avgöra hur mycket gödning som behövs.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera