Hoppa till innehållet

Drönarbolag rusar på nya riktlinjer

Drönarbolaget Fastout stiger som en raket på börsen sedan Datainspektionen utfärdat nya riktlinjer kring drönarfotografering. Reglerna öppnar för fotografering av bland annat skog, kraftledningar och byggnader.

Drönare för den civila marknaden har hotats av Högsta förvaltningsdomstolens fotoförbud.
Drönare för den civila marknaden har hotats av Högsta förvaltningsdomstolens fotoförbud.Foto: Heiko Junge

Det var i slutet av oktober i år som Högsta förvaltningsdomstolen utfärdade sitt kontroversiella fotoförbud. I ett nötskal innebar det att drönare med kameror sorterar under kameraövervakningslagen. De behöver därmed ett särskilt tillstånd för att fotografera, eftersom kamerorna kan användas för personövervakning.

Läs mer: Nya riktlinjer förenklar för drönarbolag

Beslutet fick det lilla drönarbolaget Fastout att rasa med hela 22 procent på en och samma dag. Bolaget erbjuder 360-graders fotografier, tagna av drönare, till företag inom industrin.

Under torsdagen var det dock dags för aktiekursen att lyfta mot skyarna. Detta sedan Datainspektionen skickat nya riktlinjer till landets länsstyrelser som öppnar för undantag. Datainspektionen nämner att drönartillstånd kan ges till forskning och inspektion av bland annat skog, kraftledningar och byggnader.

Skärmdump från Fastouts webbsida.

Beskedet fick Fastouts aktiekurs att stiga som en raket. Vid 14:50-tiden på torsdagen hade kursen rusat med 38 procent till 1,1 kronor. Bolagets börsvärde uppgick därmed till närmare 60 miljoner kronor. Följ kursen här.

Fastouts vd Alexander Greidinger säger att bolaget ”välkomnar alla former av lättnader i bedömningar och lagstiftning”.

”Vi har haft en väldigt bra dialog med både Datainspektionen och Länsstyrelsen de senaste veckorna. Vi har på eget initiativ valt att pröva om vår teknik överhuvud taget faller under kameraövervakningslagen. Skulle den mot Fastouts och vår juridiska expertis göra det så har vi också ansökt om tillstånd vilket ligger i linje med datainspektionens rekommendationer. Då detta är ett pågående ärende vill vi inte förekomma utan hjälpa myndigheterna hitta en bra väg fram för branschen”, säger han i ett skriftligt uttalande till Di Digital.

Bolagets aktiekurs har stigit de senaste dagarna. Det kan bland annat bero på ett pressmeddelande som Fastout publicerade under onsdagen om att man tagit olika initiativ för att pröva kameralagen.

Börsens tre andra drönarbolag tycktes inte påverkas lika mycket av de nya riktlinjerna.

Klockan 15 på torsdagen hade Intuitive Aerial stigit med 4 procent till 3,8 kronor, medan både Cybaero och Imint backade med 5 respektive 1 procent.

Linköpingsbolaget Intuitive Aerial tillverkar stora drönare som kan filma med hög kvalitet från luften. Drönarna används bland annat vid inspelningar av långfilmer i Hollywood och i Sverige.

Cybaero bygger en obemannad mini-helikopter som används inom branscher som säkerhet, livräddning och övervakning. Imint är ett mjukvarubolag vars teknik stabiliserar fotografering med exempelvis drönare.

Fotnot: Texten uppdaterades kl 15:54 med citat från vd.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera