Annons

Dropbox går till börsen – trots att värderingen har rasat

Molntjänsten Dropbox erbjuder lagringsutrymme av filer över nätet. Utrymmet kan exempelvis användas för säkerhetskopiering eller för fildelning.
Molntjänsten Dropbox erbjuder lagringsutrymme av filer över nätet. Utrymmet kan exempelvis användas för säkerhetskopiering eller för fildelning.
Molntjänsten Dropbox kommer att värderas till cirka 61 miljarder kronor vid sin stundande börsnotering. Därmed har bolagsvärdet sjunkit med hela 30 procent på fyra år. Men riskkapitalbolaget Seqouia Capital, som också är största ägare i svenska Klarna, kan ändå kamma hem en storvinst på sin investering.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I flera år har det spekulerats om en annalkande börsnotering för datalagringsföretaget Dropbox. Det som ska ha hindrat bolaget från att förverkliga sina planer har varit värderingen från 2014 på 10 miljarder dollar, eller drygt 82 miljarder kronor, som inte har återspeglats i de finansiella resultaten.

Nu närmar sig dock bolaget en börsnotering som förväntas ske under första halvan av 2018. Värderingen har dock sjunkit betänkligt med nästan 30 procent, till 7,5 miljarder dollar eller drygt 61 miljarder kronor, på fyra år. Det rapporterar Financial Times.

Värderingsfallet ska bero på att Dropbox inte lyckats förbättra sin lönsamhet, även om man nyligen kommunicerade att man har en omsättning på 1,1 miljarder dollar, motsvarande 9 miljarder kronor, med ett positivt kassaflöde. Investerares begynnande skepsis mot innovativa techbolag i USA ska vara ännu en anledning, skriver Financial Times.

Under sina elva år i privat miljö sedan starten har Dropbox rest 600 miljoner dollar, eller knappt 5 miljarder kronor, i riskkapital. En av de ägare som kan kamma hem en storvinst vid en börsnotering är Sequoia Capital, som även är största ägare i svenska Klarna. På sin såddinvestering förväntas de göra en vinst på 1,5 miljarder dollar, eller 12 miljarder kronor, om de väljer att sälja sitt innehav, enligt Financial Times.

Bolaget säger sig ha mer än 500 miljoner registrerade användare i 180 olika länder – av vilka 11 miljoner betalar för att få tillgång till lagringstjänsten.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies