Adrienne Gormley har ett uppdrag. Hon ska minska den arbetsbörda som handlar om att administrera själva arbetsuppgifterna, 'arbete om arbete'.
”Jag tänker på den tid vi lägger ner bara på att gå igenom våra mejl. Vi tillbringar för mycket tid med att organisera arbetet, snarare än att utföra våra faktiska arbetsuppgifter”, säger hon till Di Digital.
Sedan 2014 är hon chef för kundupplevelser på amerikanska molnföretaget Dropbox, med ett börsvärde på över 90 miljarder kronor efter noteringen tidigare i år. Hon leder också flera av bolagets prestigeprojekt i Europa.
Dropbox har växt från att vara en tjänst för att lagra egna filer på nätet till att bli en gemensam arbetsplattform för större arbetsprojekt.
Adrienne Gormley väg till toppen började hos Microsoft, där hon började för 20 år sedan. Senare tillbringade hon nästan åtta år hos Google. Där jobbade Adrienne Gormley med att skala upp bolagets aktiviteter i Europa och Norden.
Det inger mod att se hur kvinnor som nått toppen sträcker sig nedåt och hjälper andra kvinnor till framgång
Under hennes 20 år i techsektorn, som anses vara en bransch som dominerats av män, har Adrienne Gormley sett fler kvinnor ta sig fram och bli förebilder för andra kvinnor.
Läs mer: Börsen mer jämställd än techsektorn – bara en femtedel kvinnor
”Det är en bransch i förändring. Det finns flera starka kvinnliga förebilder som jag träffat och haft privilegiet att jobba med. Jag tänker på Sheryl Sandberg på Facebook, som jag jobbade med en tid på Google. Jag tänker att det på Stripe, Taskrabbit och även på Dropbox finns flera ledande kvinnor”, säger hon.
Om bara 18-20 procent som tar examen inom datavetenskap är kvinnor, så kommer det bli mycket svårt att nå 50 procent kvinnor på arbetsplatserna
En stor skillnad nu, jämfört med tidigare, är att kvinnorna hjälper varandra för att tillsammans kunna klättra uppåt, menar hon. Detta i stället för att konkurrera ut varandra på ett ohälsosamt sätt.
”Under mina 20 år inom tech har kvinnor kommit upp till toppen och det inger mod att se hur kvinnor som nått toppen sträcker sig nedåt och hjälper andra kvinnor till framgång. Vi håller samman och hjälper varandra”, säger hon.
Adrienne Gormley menar att flera techbolag faktiskt tar sitt ansvar och erkänner mångfald som en viktig del av bolagens framgång. Det visar sig inte minst i de investeringar som techbolagen gör i den egna arbetsstyrkan, något Adrienne Gormley märkte av under sina år på Google.
”Techföretag jobbar för att få upp medvetande om det. När jag jobbade för Google såg jag hur de jobbade på att öka förståelsen för mångfald. Techbolag startar partnerskap med universitet och utbildare, dessutom försöker man påverka politiken kring detta”, säger hon.
Läs mer: De får fler kvinnor att koda: ”Fullbokades nästan direkt”
Men för att techbranschen i grunden ska kunna bli fullt jämställd behövs fler insatser från samhället, inte bara från bolagen i branschen, menar Adrienne Gormley.
”Om bara 18-20 procent som tar examen inom datavetenskap är kvinnor, så kommer det bli mycket svårt att nå 50 procent kvinnor på arbetsplatserna”, säger hon.
Och frågan om mångfald inom techbranschen är en strukturfråga som berör alla nivåer i samhället. Till och med föräldrar har en viktig roll att spela, enligt Adrienne Gormley.
”Många föräldrar tycker fortfarande att deras döttrar ska bli läkare, advokater eller lärare eftersom man vet vad det yrkesvalet innebär. Tech kan verka lite oklart, så det handlar om att öka kunskapen hos föräldrarna.”
Granskning: Kvinnliga entreprenörer får mindre än 1 procent av riskkapitalet