Hoppa till innehållet

Dropbox toppchef: ”Kvinnor inom tech sträcker sig nedåt och hjälper varandra”

Samhället har långt kvar tills vi når jämställdhet, men techbranschen leder i alla fall arbetet och visar vägen för andra. Det säger Adrienne Gormley, chef för kundupplevelser på Dropbox, i en exklusiv intervju med Di Digital.

Adrienne Gormley, chef för kundupplevelser på Dropbox.
Adrienne Gormley, chef för kundupplevelser på Dropbox.Foto: Amanda Lindgren

Adrienne Gormley har ett uppdrag. Hon ska minska den arbetsbörda som handlar om att administrera själva arbetsuppgifterna, 'arbete om arbete'.

”Jag tänker på den tid vi lägger ner bara på att gå igenom våra mejl. Vi tillbringar för mycket tid med att organisera arbetet, snarare än att utföra våra faktiska arbetsuppgifter”, säger hon till Di Digital.

Sedan 2014 är hon chef för kundupplevelser på amerikanska molnföretaget Dropbox, med ett börsvärde på över 90 miljarder kronor efter noteringen tidigare i år. Hon leder också flera av bolagets prestigeprojekt i Europa.

Dropbox har växt från att vara en tjänst för att lagra egna filer på nätet till att bli en gemensam arbetsplattform för större arbetsprojekt.

Adrienne Gormley väg till toppen började hos Microsoft, där hon började för 20 år sedan. Senare tillbringade hon nästan åtta år hos Google. Där jobbade Adrienne Gormley med att skala upp bolagets aktiviteter i Europa och Norden.

Det inger mod att se hur kvinnor som nått toppen sträcker sig nedåt och hjälper andra kvinnor till framgång

Under hennes 20 år i techsektorn, som anses vara en bransch som dominerats av män, har Adrienne Gormley sett fler kvinnor ta sig fram och bli förebilder för andra kvinnor.

Läs mer: Börsen mer jämställd än techsektorn – bara en femtedel kvinnor 

”Det är en bransch i förändring. Det finns flera starka kvinnliga förebilder som jag träffat och haft privilegiet att jobba med. Jag tänker på Sheryl Sandberg på Facebook, som jag jobbade med en tid på Google. Jag tänker att det på Stripe, Taskrabbit och även på Dropbox finns flera ledande kvinnor”, säger hon.

Om bara 18-20 procent som tar examen inom datavetenskap är kvinnor, så kommer det bli mycket svårt att nå 50 procent kvinnor på arbetsplatserna

En stor skillnad nu, jämfört med tidigare, är att kvinnorna hjälper varandra för att tillsammans kunna klättra uppåt, menar hon. Detta i stället för att konkurrera ut varandra på ett ohälsosamt sätt.

”Under mina 20 år inom tech har kvinnor kommit upp till toppen och det inger mod att se hur kvinnor som nått toppen sträcker sig nedåt och hjälper andra kvinnor till framgång. Vi håller samman och hjälper varandra”, säger hon.

Adrienne Gormley menar att flera techbolag faktiskt tar sitt ansvar och erkänner mångfald som en viktig del av bolagens framgång. Det visar sig inte minst i de investeringar som techbolagen gör i den egna arbetsstyrkan, något Adrienne Gormley märkte av under sina år på Google.

”Techföretag jobbar för att få upp medvetande om det. När jag jobbade för Google såg jag hur de jobbade på att öka förståelsen för mångfald. Techbolag startar partnerskap med universitet och utbildare, dessutom försöker man påverka politiken kring detta”, säger hon.

Läs mer: De får fler kvinnor att koda: ”Fullbokades nästan direkt” 

Men för att techbranschen i grunden ska kunna bli fullt jämställd behövs fler insatser från samhället, inte bara från bolagen i branschen, menar Adrienne Gormley.

”Om bara 18-20 procent som tar examen inom datavetenskap är kvinnor, så kommer det bli mycket svårt att nå 50 procent kvinnor på arbetsplatserna”, säger hon.

Och frågan om mångfald inom techbranschen är en strukturfråga som berör alla nivåer i samhället. Till och med föräldrar har en viktig roll att spela, enligt Adrienne Gormley.

”Många föräldrar tycker fortfarande att deras döttrar ska bli läkare, advokater eller lärare eftersom man vet vad det yrkesvalet innebär. Tech kan verka lite oklart, så det handlar om att öka kunskapen hos föräldrarna.”

Granskning: Kvinnliga entreprenörer får mindre än 1 procent av riskkapitalet 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera