Hoppa till innehållet

Dubbelt så många kodare utvisas av Migrationsverket

Migrationsverkets hårdare linje ger avtryck i statistiken. Inom techbranschen har andelen avslag för utlänningar som vill förlänga sina arbetstillstånd nästan fördubblats, visar Di Digitals genomgång.

Ett dussintal nyckelpersoner på Spotify hotas enligt bolaget av utvisning.
Ett dussintal nyckelpersoner på Spotify hotas enligt bolaget av utvisning.Bild: TT

Den svenska techsektorn har under flera månader protesterat mot Migrationsverkets tendens att utvisa utländska anställda vars tidigare anställningar i Sverige inte har levt upp till myndighetens krav.

Ett flertal fall har uppmärksammats. I februari rapporterade Di Digital till exempel att 15 nyckelpersoner på Spotify (NTL) hotades med utvisning. Detta eftersom musiktjänsten under en period missat att teckna tjänstepension eller sjukförsäkring åt dem. Spotifys HR-chef Katarina Berg kallade situationen ”absurd”. Migrationsminister Morgan Johansson uppgav nyligen att reglerna behöver ändras.

Läs mer: Spotify-anställda hotas av utvisning

Trots den häftiga kritiken har det aldrig framgått exakt hur vanligt det är att personer inom it-branschen nekas förlängt arbetstillstånd. Di Digital kan nu rapportera att avslagen på förlängningar nära fördubblades under 2016 jämfört med 2015.

De här siffrorna kommer att fortsätta att öka

I fjol avslog Migrationsverket 2,3 procent av alla ansökningar om förlängt arbetstillstånd inom it-branschen, vilket motsvarar 51 ärenden. Motsvarande siffra för 2015 är 27, eller 1,3 procent av samtliga ärenden. Siffrorna omfattar inte de som ansöker om uppehållstillstånd efter fyra års arbete i Sverige.

”De här siffrorna kommer att fortsätta att öka. Det har legat många ärenden på hög”, säger Maria Rankka, vd för Stockholms Handelskammare, som ställer sig kritisk till Migrationsverkets nya tolkning av utlänningslagen.

Andelen utvisningar är dock en betydligt lägre andel än i vissa andra branscher.

”Tittar man inom it-sektorn så är det betydligt färre avslag där än vad det är inom andra sektorer. En stor anledning kan vara att många inom it-sektorn har bra avtal”, säger Alexandra Elias, pressekreterare på Migrationsverket.

Läs mer: ”Techindustrin går som på nålar”

Hela 31 procent av de som ville förlänga sitt arbetstillstånd inom bygg-, service-, omsorgs- och försäljningsyrken fick avslag under 2016, en dryg fördubbling jämfört med 2015. Där är det enligt Migrationsverket vanligare att arbetsgivare inte lever upp till de villkor man utlovar från början, vilket gör att Migrationsverket underkänner ansökan. Avslagen drabbar den nuvarande arbetsgivaren även om de bristande villkoren uppdagas hos en tidigare arbetsgivare i en annan bransch.

Den hårdare linjen kan härledas till Migrationsöverdomstolen, som i mars 2015 slog fast att den utlänning som vill fortsätta att arbeta i Sverige var tvungen att uppvisa tidigare anställningsvillkor som mötte Migrationsverkets krav om saker som ersättning och försäkringar. Migrationsverkets rättschef slog fast hur myndigheten skulle tolka domen i december 2015.

Nyligen sade migrationsminister Morgan Johansson (S) att reglerna om att förnya arbetstillstånd ska ändras för att företag lättare ska kunna behålla anställda i Sverige.

”Vi måste ändra regelverket, och jag instämmer sannerligen i att det här är inga bra regler”, sade Morgan Johansson till Ekot.

Maria Rankka instämmer.

”Det är ställt bortom allt tvivel att reglerna behöver ändras. Personer som svenska bolag behöver för att kunna fortsätta växa och utvekclas i Sverige kastas ut”, säger hon.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera