Annons

Kraftig tillväxt för livsmedel på nätet – Mathem ser tydlig ”coronaeffekt”

Mathems vd Johan Lagercrantz och en av bolagets leveransbilar.
Mathems vd Johan Lagercrantz och en av bolagets leveransbilar. Foto: Press och TT.
Tillväxten i dagligvaruhandeln landade på kring 9 procent under maj. På nätet mer än fördubblades omsättningen – med upphämtning av varor i butik som största trend. ”Hela coronaeffekten kom väldigt snabbt”, säger Mathems vd Johan Lagercrantz.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Försäljningen i dagligvaruhandeln var 8,2 procent i högre i maj jämfört med samma månad året innan, enligt ett pressmeddelande från Svensk Dagligvaruhandel. Justerat för kalendereffekter var tillväxten 9,3 procent.

Den starka utvecklingen beskrivs bero i hög grad på en ökad försäljningsvolym.

E-handeln fortsatte att växa starkt i likhet med april. Tillväxten var hela 107,8 procent. Det är den högsta tillväxten sedan mätningarna av e-handelsutvecklingen drog igång i januari 2017.

”Den starka e-handelstillväxten i april var ingen engångshändelse och matförsäljningen på nätet fortsatte att slå nya rekord även i maj. E-handeln har gått från att stå för runt 10 procent av dagligvaruhandelns totala tillväxt under 2019 till mellan 30 och 40 procent under april och maj”, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

För butiker var tillväxten 5,4 procent, för hemleverans 62,9 procent och för upphämtning i butik 198,4 procent.

Johan Lagercrantz, som är vd på livsmedel-på-nätet-butiken Mathem, pekar på en ”coronaeffekt” och menar att många har lagat mat hemma istället för att gå på restaurang. Detta har gett nätbutikerna en dubbel skjuts, då många dessutom undvikit fysiska matbutiker och skött handlandet digitalt.

”Hela coronaeffekten kom väldigt snabbt i början av mars och kulminerade runt påsk. Sedan har det varit fortsatt hög efterfrågan”, säger Johan Lagercrantz till Sveriges Radio på måndagsmorgonen. 

Även dagligvarubolaget Axfoods kedja Hemköp vittnar om en kraftig ökning av e-handel under hela våren. 

”Vår e-handel växer otroligt starkt med både högre snittköp och ett stort inflöde av nya kunder. Roligt att se hur de nya kunderna som tillkommit i hög grad blir återkommande kunder, säger Fabiola Wikström, e-handelschef på Hemköp, skriver Finwire.

Det är också nya kundgrupper som sticker ut. Äldre kunder över 65 år har ökat med 700 procent, jämfört med året innan, enligt Hemköp. Livsmedelskedjan ska också att starta igång e-handel vid 30 nya butiker under året. Några finansiella detaljer kring uppgången anger inte Hemköp.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer