Hoppa till innehållet

Kraftig tillväxt för livsmedel på nätet – Mathem ser tydlig ”coronaeffekt”

Tillväxten i dagligvaruhandeln landade på kring 9 procent under maj. På nätet mer än fördubblades omsättningen – med upphämtning av varor i butik som största trend. ”Hela coronaeffekten kom väldigt snabbt”, säger Mathems vd Johan Lagercrantz.

Mathems vd Johan Lagercrantz och en av bolagets leveransbilar.
Mathems vd Johan Lagercrantz och en av bolagets leveransbilar.Foto: Press och TT.

Försäljningen i dagligvaruhandeln var 8,2 procent i högre i maj jämfört med samma månad året innan, enligt ett pressmeddelande från Svensk Dagligvaruhandel. Justerat för kalendereffekter var tillväxten 9,3 procent.

Den starka utvecklingen beskrivs bero i hög grad på en ökad försäljningsvolym.

E-handeln fortsatte att växa starkt i likhet med april. Tillväxten var hela 107,8 procent. Det är den högsta tillväxten sedan mätningarna av e-handelsutvecklingen drog igång i januari 2017.

”Den starka e-handelstillväxten i april var ingen engångshändelse och matförsäljningen på nätet fortsatte att slå nya rekord även i maj. E-handeln har gått från att stå för runt 10 procent av dagligvaruhandelns totala tillväxt under 2019 till mellan 30 och 40 procent under april och maj”, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

För butiker var tillväxten 5,4 procent, för hemleverans 62,9 procent och för upphämtning i butik 198,4 procent.

Johan Lagercrantz, som är vd på livsmedel-på-nätet-butiken Mathem, pekar på en ”coronaeffekt” och menar att många har lagat mat hemma istället för att gå på restaurang. Detta har gett nätbutikerna en dubbel skjuts, då många dessutom undvikit fysiska matbutiker och skött handlandet digitalt.

”Hela coronaeffekten kom väldigt snabbt i början av mars och kulminerade runt påsk. Sedan har det varit fortsatt hög efterfrågan”, säger Johan Lagercrantz till Sveriges Radio på måndagsmorgonen. 

Även dagligvarubolaget Axfoods kedja Hemköp vittnar om en kraftig ökning av e-handel under hela våren. 

”Vår e-handel växer otroligt starkt med både högre snittköp och ett stort inflöde av nya kunder. Roligt att se hur de nya kunderna som tillkommit i hög grad blir återkommande kunder, säger Fabiola Wikström, e-handelschef på Hemköp, skriver Finwire.

Det är också nya kundgrupper som sticker ut. Äldre kunder över 65 år har ökat med 700 procent, jämfört med året innan, enligt Hemköp. Livsmedelskedjan ska också att starta igång e-handel vid 30 nya butiker under året. Några finansiella detaljer kring uppgången anger inte Hemköp.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera