Marknaden för annonsering och sponsrat innehåll i sociala medier växer snabbt. I takt med att tv-tittandet minskar och allt fler lägger mer tid på tjänster som Youtube och Instagram har även reklampengarna flyttat dit.
De två stora aktörerna på området är Bonniers United Screens och Splay med MTG som huvudägare. Splay har ännu inte gått ut med några omsättningssiffror för 2015 men bolagets grundare Vigor Sörman avslöjar att de, liksom United Screens, hade ett starkt fjolår.
”Vi har haft en enormt snabb tillväxttakt. Vi är det största nätverket i Norden både vad gäller trafik och omsättning och mer än fördubblade vår omsättning i fjol”, säger Vigor Sörman till Di.
Läs mer: Hon blir ny Sverigechef på Splay
Splay omsatte 25 miljoner kronor 2014 och landade alltså på över 50 miljoner kronor i omsättning i fjol.
”Vi har expanderat till nya marknader som Tyskland och har nosat på Frankrike och Italien. Dessutom har vi lanserat nya produkter och tjänster och breddar oss utanför Youtube till andra sociala medier för att bli ett digitalt mediehus”, säger Vigor Sörman och säger att Splay tittar på fler nya marknader i Europa under 2016.
TV4 startade för ett år sedan ett eget Youtubenätverk vilket gör att det nu finns tre större bolag som alla tävlar om att kontrollera reklam- och sponsorpengarna som läggs på Youtube-stjärnor. Dessutom sägs Schibsted vara i startgroparna för att dra igång ett eget nätverk.
”När det gäller konkurrens i form av lokala aktörer så tror jag Sverige är en av de mest konkurrensutsatta marknaderna i världen just nu”, säger Vigor Sörman.
Läs mer: MTG blir majoritetsägare i Splay
Men trots den tuffa konkurrensen räknar Vigor Sörman med att Splay kan fortsätta att växa i samma takt som tidigare.
”Jag tror att det går att hålla en tillväxttakt på över 100 procent ett tag till. I och med att vi breddar oss och inte enbart jobbar med Youtube så finns det fortfarande utrymme att växa”, säger han.