Hoppa till innehållet

Dubblad omsättning för Splay

Youtubenätverket Splay mer än fördubblade sin omsättning i fjol. "Vi är det största nätverket i Norden både vad gäller trafik och omsättning", säger vd:n Vigor Sörman.

Vigor Sörman, vd för Splay.
Vigor Sörman, vd för Splay.

Marknaden för annonsering och sponsrat innehåll i sociala medier växer snabbt. I takt med att tv-tittandet minskar och allt fler lägger mer tid på tjänster som Youtube och Instagram har även reklampengarna flyttat dit. 

De två stora aktörerna på området är Bonniers United Screens och Splay med MTG som huvudägare. Splay har ännu inte gått ut med några omsättningssiffror för 2015 men bolagets grundare Vigor Sörman avslöjar att de, liksom United Screens, hade ett starkt fjolår.

”Vi har haft en enormt snabb tillväxttakt. Vi är det största nätverket i Norden både vad gäller trafik och omsättning och mer än fördubblade vår omsättning i fjol”, säger Vigor Sörman till Di.

Läs mer: Hon blir ny Sverigechef på Splay

Splay omsatte 25 miljoner kronor 2014 och landade alltså på över 50 miljoner kronor i omsättning i fjol.

”Vi har expanderat till nya marknader som Tyskland och har nosat på Frankrike och Italien. Dessutom har vi lanserat nya produkter och tjänster och breddar oss utanför Youtube till andra sociala medier för att bli ett digitalt mediehus”, säger Vigor Sörman och säger att Splay tittar på fler nya marknader i Europa under 2016.

TV4 startade för ett år sedan ett eget Youtubenätverk vilket gör att det nu finns tre större bolag som alla tävlar om att kontrollera reklam- och sponsorpengarna som läggs på Youtube-stjärnor. Dessutom sägs Schibsted vara i startgroparna för att dra igång ett eget nätverk.

”När det gäller konkurrens i form av lokala aktörer så tror jag Sverige är en av de mest konkurrensutsatta marknaderna i världen just nu”, säger Vigor Sörman.

Läs mer: MTG blir majoritetsägare i Splay

Men trots den tuffa konkurrensen räknar Vigor Sörman med att Splay kan fortsätta att växa i samma takt som tidigare. 

”Jag tror att det går att hålla en tillväxttakt på över 100 procent ett tag till. I och med att vi breddar oss och inte enbart jobbar med Youtube så finns det fortfarande utrymme att växa”, säger han. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera