Annons

Duon blev startupgrundare vid 60 – ska utmana Volvo och Scania

Till vänster: Volta Trucks två grundare Kjell Walöen och Carl-Magnus Norden. Till höger: En animation av Volta Trucks lastbil, som ska vara färdig som prototyp i sommar.
Till vänster: Volta Trucks två grundare Kjell Walöen och Carl-Magnus Norden. Till höger: En animation av Volta Trucks lastbil, som ska vara färdig som prototyp i sommar. Foto: Press.
Volta Trucks vill utmana jättar som AB Volvo och Scania med sin eldrivna lastbil. Bakom bolaget står den rutinerade svenskduon Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen, som ska rulla ut en första flotta i London och Paris under 2021.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Efter att ha sett hur Tesla under 2016, med den färgstarka vd:n Elon Musk i spetsen, lanserade sin nya elbil Model 3 fick Carl-Magnus Norden ett uppvaknande.

”Några veckor senare hade Tesla fått flera hundratusen beställningar, hela bilindustrin blev tagen på sängen. Men jag insåg att samma utveckling inte hade skett på lastbilssidan, där fanns så mycket kvar att göra inom elektrifiering”, säger han.

Våren 2019 grundade han därför Volta Trucks, som just nu håller på att utveckla en eldriven lastbil för stadsmiljö. En första prototyp ska vara färdig och rullas ut till sommaren.

Vi är lite udda fåglar. I Sverige finns det nog mer än någon annanstans en åldersnoja.

Med på resan fick han tidigt teknikchefen Kjell Walöen, som sa upp sig från Volvo Cars där han hade arbetat i 14 år för att testa lyckan som entreprenör.

Carl-Magnus Norden har tidigare varit verksam inom den traditionella industrin och fastighetssektorn och bott i såväl Belgien, Frankrike som Storbritannien.

”Jag har till och med hunnit gå i pension en gång. Det var fantastiskt på många sätt och vis, men jag är lite för mycket entreprenör i blodet”, säger han.

Duon skiljer sig åt från många andra startupgrundare i Sverige. Carl-Magnus Norden är 65, medan Kjell Walöen hunnit bli 59 år.

”Vi är lite udda fåglar på den punkten. Det finns förstås fördelar med att vara yngre, men lika många positiva aspekter av att vara erfaren. I Sverige finns det nog mer än någon annanstans en åldersnoja, medan den som är äldst ofta bestämmer i andra kulturer”, säger Carl-Magnus Norden.

Eftersom ni är verksamma inom just fordonsindustrin, där trovärdighet brukar vara viktigt, kanske er ålder är en fördel?

”Ja, det är en fördel i en ganska konservativ bransch. När jag nämner att Kjell (Walöen, Di:s anm.) har tjugo års erfarenhet från fordonsindustrin så andas vissa partners och kunder ut litegrann”, säger han.

Volta Trucks lastbil ska ha en totalvikt på uppemot 18 ton, en topphastighet på 90 kilometer i timmen och en räckvidd på 15 mil per laddning. Planen är att en testflotta på totalt 20 fordon ska finnas på gatorna i London och Paris, bolagets två första marknader, under 2021.

När vi når över 100 eller 200 bilar i en stad räknar vi med att affären kommer att gå runt.

Carl-Magnus Norden menar att den korta tidsramen egentligen inte är särskilt riskabel. Tekniken har kommit tillräckligt långt för att göra en omedelbar omställning från bensin och diesel till eldrift, bara viljan finns, säger han.

”Alla är överens om att det finns ett miljöproblem med utsläpp och buller. Därför är det förstås bra att lastbilsindustrin har långsiktiga mål om att kraftigt minska sina utsläpp fram till 2030 eller 2045. Men vi är helt övertygade om att det går att göra nu, så snabbt som möjligt.”

Affärsmodellen kommer skilja sig åt från nuvarande aktörer på marknaden. Volta Trucks siktar på att använda en sorts prenumerationsmodell, där företaget hyr ut bilarna till sina kunder. Det svenska företaget kommer ta hand om service, underhåll och laddning av fordonen.

”Det innebär att vi kommer etablera egna verkstäder i varje stad som Volta Trucks finns. Som motprestation ska vi skriva långtidskontrakt på ungefär sju år, det är ungefär den tidsram som bolagen slår ut sina ägandekostnader över i dag. Hos oss får du i stället ett fast pris varje månad och vi kommer vara konkurrenskraftiga mot dieseln”, säger han.

Är det den växande e-handeln i städerna som ni vill kapitalisera på?

”Nej, faktiskt inte. Våra lastbilar är större och klarar av att frakta mer än paket från Amazon, till exempel. Utan det handlar mer om större leveranser företag emellan, till exempel från grossister till matvarubutiker”, säger Carl-Magnus Norden.

Läs mer: Svenska lastbilsutmanaren Einride tar in en kvarts miljard – EQT och Ericsson investerar 

Länge har det talats om att självkörande fordon är framtiden för bilindustrin. Varför har ni valt bort det?

”Vi menar inte att autonomt är något dåligt, men vi tror att helt självkörande fordon ligger för långt fram i tiden. Det behövs också en förare som kan lasta på och lasta av frakten”, säger han.

Tillverkningen kommer inledningsvis ske i Storbritannien och utföras med hjälp av flera underleverantörer. Volta Trucks har också rekryterat en brittisk vd i form av Rob Fowler.

Hittills har Volta Trucks finansierats med 20 miljoner kronor i externt kapital från bolaget Byggmästaren Anders J Ahlström. Det är i sin tur majoritetsägt av Mikael Ahlström, Sampos före detta vd Kari Stadigh och Fabeges vd Stefan Dahlbo. 

Planen är att ta in en betydligt större summa före 2021 – ungefär 20 miljoner euro, motsvarande 210 miljoner kronor.

”Det behövs för att kunna skala verksamheten och bygga de första bilarna. Vi för just nu samtal med såväl teknikinriktade riskkapitalbolag som industriella aktörer inom fordons- och distributionsbranschen”, säger Carl-Magnus Norden.

Fordonstillverkning är en kapitalintensiv verksamhet. Kommer Volta Trucks självt att kunna nå hälsosamma finanser?

”Vi kommer inte tjäna så mycket pengar i början, men kostnaderna för tillverkningen per bil kommer gå ned ordentligt de närmaste 3-4 åren. När vi når över 100 eller 200 bilar i en stad räknar vi med att affären kommer att gå runt”, säger Carl-Magnus Norden.

I dag så delar ett antal lastbilstillverkare på marknadsandelarna i Europa. Det handlar om de två svenska jättarna AB Volvo och Scania, samt utländska konkurrenter som Daimler och MAN.

”Om vi ska sälja någonting så är det absolut den skaran vi utmanar. De satsar så klart också en del på eldrift, men det kanske utgör 10 procent av deras omsättning i dagsläget. För de är det en nisch, för Volta Trucks är det hela verksamheten”, säger han.

Det långsiktiga målet är att vid år 2025 producera 11 000 bilar om året.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer