Hoppa till innehållet

Dynamic Code i blåsväder: Var tredje coronatest misslyckades

Dynamic Code lovade högkvalitativa covid-19-tester – men 1000 av 3000 tester misslyckades i Halland, skriver Hallandsposten. ”En del uppstartsproblem”, bekräftar vd:n Anne Kihlgren för Finwire.

Dynamic Code gör Covid-19-tester på uppdrag av Folkhälsomyndigheten – men starten har varit problematisk för bolaget.
Dynamic Code gör Covid-19-tester på uppdrag av Folkhälsomyndigheten – men starten har varit problematisk för bolaget.Foto: Jesper Frisk

Det var i maj som Di Digital kunde berätta att Dynamic Code blivit en officiell partner till Folkhälsomyndigheten, FHM. De hade då färdigställt sitt självtest för covid-19 och var redo att börja testa allmänheten.

På rekordkort tid har en kedja av partners, teknik och logistik behövt komma igång

Men kort därefter upptäcktes brister. 1000 av 3000 prover kom tillbaka med svaret ”tekniskt fel” i region Halland.

”På rekordkort tid har en lång kedja av partners, teknik och logistik behövt komma igång och leverera stora mängder testsvar, samtidigt som det blev väldigt varmt i Sverige. Detta innebar en del uppstartsproblem som vi alla samarbetat för att komma tillrätta med”, säger Anne Kihlgren till Finwire.

Flera faktorer kan spela in, enligt Anders Åkvist som är chefsläkare i region Halland. Det varma vädret, som Anne Kihlgren påpekar, kan ha förstört testerna under transport och hantering. Personerna som tagit självtestet kan också ha gjort fel.

Transporterna i Halland är inte Dynamic Codes ansvar, påpekar Anne Kihlgren.

”Minskar inte andelen tekniska fel markant den här veckan får vi överväga att bryta med leverantören”, sa Anders Åkvist till Hallandsposten.

Enligt Anne Kihlgren ska rutinerna snabbt ha blivit. Bara genom att kyla transporterna sjönk andelen felaktiga provsvar till 20 procent – vilket dock fortsatt är alldeles för högt, enligt Åkvist.

Sedan intervjun med Hallandsposten har ytterligare åtgärder gjorts och enligt Anne Kihlgren är antalet misslyckade test vid publiceringen av den här artikeln nere på ”några enstaka procent”.

Läs mer: DNA-forskaren tar in 60 miljoner till sina infektionstester på distans

”Vi ställer höga krav på kvaliteten på de prover som kommer till labb och därför behöver alla delar i kedjan av aktörer och rutiner fungera. Detta funkar nu bättre och bättre för varje dag”, säger Anne Kihlgren.

Dynamic Code värderas efter en nyemission tidigare i år till 260 miljoner kronor. Bolaget tog in 47,6 miljoner i en runda i februari från bland annat investerarna Gustaf Ramel, Thord Wilkne, riskkapitalbolaget Backing Minds och Erik Fällström.

Enligt egen utsago nådde bolaget i slutet av 2019 en försäljningstakt som motsvarar 30 Mkr på årsbasis.

Uppdatering: I en tidigare version av den här artikeln stod att läsa att Dynamic Code hade ansvar för hela kedjan, från testkit till lab och transport. Det gäller i vissa regioner, dock inte i Halland.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera