Hoppa till innehållet

Dynamic Codes försäljning upp över 400 procent

Dynamic Code meddelar via Pepins att man kraftigt överträffat försäljningsbudgeten för 2020 som ligger på 40 miljoner. 

Anne Kihlgren, vd för Dynamic Code.
Anne Kihlgren, vd för Dynamic Code.Foto: Jesper Frisk

Per sista augusti är försäljningen redan uppe i 53,3 miljoner kronor, en ökning med 412 procent jämfört med 2019. Per 6 september uppgick försäljningen till 61,9 miljoner kronor.

”Självklart bidrar covid-19-testningen (PCR-test) starkt till denna utveckling, men försäljningen ökar kraftigt för hela produktportföljen och för både distributörer, vårdgivare och extra intressant, för flera nya kundkategorier,” skriver vd Anne Kihlgren.

Självklart bidrar covid-19-testningen starkt till denna utveckling.

E-handel har ökat med 122 procent, försäljning till återförsäljare och distributörer har ökat med sju procent. 

”Glädjande däremot är att nya distributörer och apotekskedjor växer kraftigt. Medan det är de ”gamla” etablerade apotekskedjorna som hittills under året inte har utvecklats enligt budget. Intensiva diskussioner om åtgärder och nya satsningar (fler test i butik) pågår därför för fullt,” kommenterar Kihlgren.

Försäljningen till vårdgivare, flertalet digitala vårdgivare, har ökat med hela 3 167 procent och ligger 415 procent över budget. Nya samarbeten med flera digitala vårdgivare har etablerats och idag är i stort sett samtliga digitala vårdgivare partners. 

Dynamic Code publicerar ingen ny prognos för 2020, men ”konstaterar att en positiv försäljningsutveckling sannolikt fortsätter året ut.”

Genom rekrytering av mer personal till labb, till packning och administrering av testpaket samt investeringar på cirka 4 miljoner kronor i ny utrustning och instrument för en ökad automation, har bolaget fördubblat produktionskapaciteten från en miljon test per år till drygt två miljoner test.

Härom veckan kunde Di Digital rapportera att Anne Kihlgren lämnar över vd-stolen i bolaget hon grundat till Louise Nylén, senast från fintechjätten Trustly. 

Läs mer: Grundaren lämnar vd-posten i DNA-bolaget – hon tar över

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera