Axfoods marginaler kommer att pressas ned av e-handeln samtidigt som aktien handlas med en premie i förhållande till konkurrenterna. Det är huvuddragen i en ny aktieanalys från storbanken Nordea – i vilken rekommendationen dras ned från behåll till sälj.
Särskilt Hemköpbutikerna, som oftast är belägna i de större städer där konkurrensen från onlineförsäljning är som hårdast, kan komma att få svårt att försvara sina marginaler. Det menar Nordeas analytiker.
Läs mer: E-handeln tynger Axfood – aktien rasar
Räknat på 2019 års vinstprognoser handlas Axfood i dagsläget till en rekordhög premie jämfört med Ica och genomsnittet av europeiska matförsäljare.
"Med en fortsatt marginalpress sannolik och begränsade möjligheter för vinsttillväxt bedömer vi att den nuvarande värderingen är oberättigad", skriver Nordea.
Resultatet i det fjärde kvartalet 2017 tyngdes för övrigt ned av Axfoods egna e-handelssatsningar. Koncernen har de senaste åren storsatsat på näthandel för sina fysiska kedjor Hemköp och Willys.
Man har på senare tid även köpt upp två renodlade e-handelsbolag. Dels det tidigare börsnoterade Mat.se och det betydligt mindre matkassebolaget Middagsfrid.
Läs mer: Matkassarna bromsar – men lösplock lyfter e-handeln
Koncernens vd Klas Balkow räknar dock med en fortsatt tillväxt inom e-handelsförsäljningen under 2018, enligt vad han uttryckte för Di Digital i början av februari.
Hur stor andel av Axfoods totala försäljning som e-handeln kan utgöra under året ville dock Klas Balkow inte sia om.
”I vår ambition att växa mer än marknaden är också onlinesidan med i den aspekten. Vi har haft en väldigt fin tillväxt inom online, men från relativt låga nivåer”, sa Klas Balkow till Di Digital.
Axfood handlades vid 13-tiden på onsdagen till 142 kronor, en nedgång med drygt 3 procent för dagen.
(Direkt/ Di Digial)
Läs mer: Axfood sväljer Middagsfrid