Hoppa till innehållet

E-handeln fortsätter att pressa Axfood

E-handeln kommer att sätta press på Axfoods marginaler under 2018, menar Nordea i en ny analys, som manar till att dumpa livsmedelsjättens aktie.

Axfoods vd Klas Balkow i en Hemköp-butik.
Axfoods vd Klas Balkow i en Hemköp-butik.Foto: Hampus Andersson, Hampus Andersson (Di)

Axfoods marginaler kommer att pressas ned av e-handeln samtidigt som aktien handlas med en premie i förhållande till konkurrenterna. Det är huvuddragen i en ny aktieanalys från storbanken Nordea – i vilken rekommendationen dras ned från behåll till sälj.

Särskilt Hemköpbutikerna, som oftast är belägna i de större städer där konkurrensen från onlineförsäljning är som hårdast, kan komma att få svårt att försvara sina marginaler. Det menar Nordeas analytiker.

Läs mer: E-handeln tynger Axfood – aktien rasar 

Räknat på 2019 års vinstprognoser handlas Axfood i dagsläget till en rekordhög premie jämfört med Ica och genomsnittet av europeiska matförsäljare.

"Med en fortsatt marginalpress sannolik och begränsade möjligheter för vinsttillväxt bedömer vi att den nuvarande värderingen är oberättigad", skriver Nordea.

Resultatet i det fjärde kvartalet 2017 tyngdes för övrigt ned av Axfoods egna e-handelssatsningar. Koncernen har de senaste åren storsatsat på näthandel för sina fysiska kedjor Hemköp och Willys. 

Man har på senare tid även köpt upp två renodlade e-handelsbolag. Dels det tidigare börsnoterade Mat.se och det betydligt mindre matkassebolaget Middagsfrid. 

Läs mer: Matkassarna bromsar – men lösplock lyfter e-handeln 

Koncernens vd Klas Balkow räknar dock med en fortsatt tillväxt inom e-handelsförsäljningen under 2018, enligt vad han uttryckte för Di Digital i början av februari.

Hur stor andel av Axfoods totala försäljning som e-handeln kan utgöra under året ville dock Klas Balkow inte sia om.

”I vår ambition att växa mer än marknaden är också onlinesidan med i den aspekten. Vi har haft en väldigt fin tillväxt inom online, men från relativt låga nivåer”, sa Klas Balkow till Di Digital.

Axfood handlades vid 13-tiden på onsdagen till 142 kronor, en nedgång med drygt 3 procent för dagen.

(Direkt/ Di Digial)

Läs mer: Axfood sväljer Middagsfrid 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera