Hoppa till innehållet

E-handeln pressar H&M

Kundernas flytt från vanliga butiker till e-handel fortsätter att pressa klädjätten H&M.
Vinsten sjunker, men bolaget prickar analytikernas förväntningar.

H&M-butik i Stockholm.
H&M-butik i Stockholm.Bild: TT

H&M redovisar en vinst före skatt på 5 miljarder kronor för perioden juni—augusti, det tredje kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Det var i linje med analytikernas förväntningar, enligt Reuters enkät.

Motsvarande period i fjol var vinsten 6,3 miljarder kronor.

Läs även: H&M håller ställningarna

De pågående förändringarna inom modebranschen i spåren av digitaliseringen påverkar H&M, konstaterar vd Karl-Johan Persson.

Koncernens e-handel växer. På vissa marknader står den för 25—30 procent av försäljningen. Men den växer inte tillräckligt snabbt och mycket för att kompensera för färre kunder i butikerna på en del marknader.

Det har lett till att H&M inte nått upp till sina egna försäljningsmål.

"Detta är något som vi naturligtvis inte är nöjda med och som bland annat resulterade i att vi gick in i det tredje kvartalet med ett för högt lager. Genom vår offensiva sommarrea lyckades vi förbättra varulagersituationen", skriver Persson i en kommentar.

Höstkollektionerna fick en bra start, men mot slutet av september ser bolaget en viss avmattning i försäljningen, enligt H&M.

Omsättningen uppgick till 51,2 miljarder kronor, jämfört med 50 miljarder kronor ett år tidigare. Bruttomarginalen minskade från 54 till 51,4 procent.

För att få fart på den tröga försäljningsutvecklingen satsar H&M mer på att utveckla e-handeln.

Koncernen anpassar också butiksnätet. H&M öppnar fortfarande nya fysiska butiker, men räknar samtidigt med att stänga 90 butiker under året. det ger ett nettotillskott på 385 butiker.

Det är färre än de 430 nya butiker netto ledningen räknade med i början av året.

TT / Di Digital

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera