Hoppa till innehållet

E-handeln pressar H&M

Kundernas flytt från vanliga butiker till e-handel fortsätter att pressa klädjätten H&M.
Vinsten sjunker, men bolaget prickar analytikernas förväntningar.

H&M-butik i Stockholm.
H&M-butik i Stockholm.Bild: TT

H&M redovisar en vinst före skatt på 5 miljarder kronor för perioden juni—augusti, det tredje kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Det var i linje med analytikernas förväntningar, enligt Reuters enkät.

Motsvarande period i fjol var vinsten 6,3 miljarder kronor.

Läs även: H&M håller ställningarna

De pågående förändringarna inom modebranschen i spåren av digitaliseringen påverkar H&M, konstaterar vd Karl-Johan Persson.

Koncernens e-handel växer. På vissa marknader står den för 25—30 procent av försäljningen. Men den växer inte tillräckligt snabbt och mycket för att kompensera för färre kunder i butikerna på en del marknader.

Det har lett till att H&M inte nått upp till sina egna försäljningsmål.

"Detta är något som vi naturligtvis inte är nöjda med och som bland annat resulterade i att vi gick in i det tredje kvartalet med ett för högt lager. Genom vår offensiva sommarrea lyckades vi förbättra varulagersituationen", skriver Persson i en kommentar.

Höstkollektionerna fick en bra start, men mot slutet av september ser bolaget en viss avmattning i försäljningen, enligt H&M.

Omsättningen uppgick till 51,2 miljarder kronor, jämfört med 50 miljarder kronor ett år tidigare. Bruttomarginalen minskade från 54 till 51,4 procent.

För att få fart på den tröga försäljningsutvecklingen satsar H&M mer på att utveckla e-handeln.

Koncernen anpassar också butiksnätet. H&M öppnar fortfarande nya fysiska butiker, men räknar samtidigt med att stänga 90 butiker under året. det ger ett nettotillskott på 385 butiker.

Det är färre än de 430 nya butiker netto ledningen räknade med i början av året.

TT / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera