Hoppa till innehållet

E-handeln räknar med pangår: ”Man är beredd att ta risker”

Framtiden ser ljusare ut än någonsin för e-handlarna. Det visar Pricerunners e-handlarindex. ”E-handelsbranschen laddar om för ytterligare ett kanonår”, säger Pricerunners vd Nicklas Storåkers.

Pricerunners vd Nicklas Storåkers.
Pricerunners vd Nicklas Storåkers.Foto: TT och Di.

E-handelssuccén är långt ifrån över, vaccineringen mot covid-19 till trots. Det visar Pricerunners e-handlarindex, en kvartalsvis undersökning där ett urval av prisjämförarsajtens totalt 7 200 handlare deltar. 

Indexet utgår från handlarnas upplevelser ur tre aspekter. För det första ”tendensen”, där bolagen gör en bedömning andra hur försäljningen gått under det senaste kvartalet. Den andra frågan gäller nuläget, alltså hur försäljningen ser ut i dag, medan den tredje är en bedömning på hur onlinehandeln kommer utvecklas under de kommande tolv månaderna.

Det som verkligen sticker ut är framtidstron, som under det första kvartalet ökat från 72,6 till 73,9, vilket är den högsta nivån någonsin. I undersökningen svarade 67 procent av e-handlarna att de förväntar sig en bra eller mycket bra försäljning under nästkommande tolv månader.

”Man är väldigt positiv framöver, trots att pandemin kommer gå över och samhället nu sakta öppnar upp och konsumenter i större utsträckning återgår till fysiska butiker. Förra årets rekordhöga vinster och tillväxt, till stor del på grund av coronaeffekten, är långt ifrån att klinga av”, kommenterar Nicklas Storåkers.

Det sammanvägda indexet har förvisso krympt en aning, från 71 i fjärde kvartalet till 69,8 i första kvartalet. Men det beror till stor del på säsongsmässiga effekter, menar Nicklas Storåkers. 

”Vi ser ett något lägre e-handlarindex i början av året, vilket delvis kan förklaras av en avtagande coronaeffekt. Det är inte speciellt förvånande efter ett så pass starkt 2020 där en majoritet av svenska e-handlare gick med vinst”, kommenterar han. 

Pricerunners delindex Tendensen, vilken mäter utvecklingen under det första kvartalet jämfört med det föregående kvartalet hos e-handlarna, minskade med 5,5 enheter till 63,8.

”Den negativa utvecklingen drivs helt av de 200 största e-handelsbolagen i undersökningen. Det är en helt normal utveckling då både Black Friday och mellandagsreorna infaller kvartalet före och vi alltid ser en lugnare trend under första kvartalet på ett nytt år”, säger Nicklas Storåkers.

Enligt undersökningen gick 70 procent av alla svenska e-handelsbolag med vinst förra året, och plusresultaten var i snitt 35 procent högre än under 2019. Vinsten kommer till stor del att återinvesteras, enligt undersökningen. 61 procent av de tillfrågade kommer bredda produkterbjudandet, och det är bolag inom alla segment inom e-handeln. 

”Har man bredare sortiment så driver det försäljning, nackdelen är att det binder mer kapital. Man måste ha större lager och det finns en större risk att saker inte säljs. Ändå är man beredd att ta risken då man är så optimistisk vad gäller marknaden. E-handelsbranschen mår riktigt bra och laddar om för ytterligare ett kanonår”, säger Nicklas Storåkers.  

Snart har en tredjedel av det andra kvartalet gått, och det var under april i fjol som pandemin på riktigt började sätta avtryck på e-handeln, menar Nicklas Storåkers. 

”Inom kläder bromsade försäljningen in eftersom alla fester avbokades, medan trädgårdsutrustning tog fart. Och konsumenterna letade efter munskydd, handsprit, toalettpapper och till och vevradior som galningar. Det gör att jämförelsesiffrorna under våren i år blir kluriga. Vissa nätbutiker vi talar med utvecklas just nu svagare än förra året, andra starkare. Just andra kvartalet kommer bjuda på en blandad kompott”, avslutar Nicklas Storåkers.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera