E-handelssuccén är långt ifrån över, vaccineringen mot covid-19 till trots. Det visar Pricerunners e-handlarindex, en kvartalsvis undersökning där ett urval av prisjämförarsajtens totalt 7 200 handlare deltar.
Indexet utgår från handlarnas upplevelser ur tre aspekter. För det första ”tendensen”, där bolagen gör en bedömning andra hur försäljningen gått under det senaste kvartalet. Den andra frågan gäller nuläget, alltså hur försäljningen ser ut i dag, medan den tredje är en bedömning på hur onlinehandeln kommer utvecklas under de kommande tolv månaderna.
Det som verkligen sticker ut är framtidstron, som under det första kvartalet ökat från 72,6 till 73,9, vilket är den högsta nivån någonsin. I undersökningen svarade 67 procent av e-handlarna att de förväntar sig en bra eller mycket bra försäljning under nästkommande tolv månader.
”Man är väldigt positiv framöver, trots att pandemin kommer gå över och samhället nu sakta öppnar upp och konsumenter i större utsträckning återgår till fysiska butiker. Förra årets rekordhöga vinster och tillväxt, till stor del på grund av coronaeffekten, är långt ifrån att klinga av”, kommenterar Nicklas Storåkers.
Det sammanvägda indexet har förvisso krympt en aning, från 71 i fjärde kvartalet till 69,8 i första kvartalet. Men det beror till stor del på säsongsmässiga effekter, menar Nicklas Storåkers.
”Vi ser ett något lägre e-handlarindex i början av året, vilket delvis kan förklaras av en avtagande coronaeffekt. Det är inte speciellt förvånande efter ett så pass starkt 2020 där en majoritet av svenska e-handlare gick med vinst”, kommenterar han.
Pricerunners delindex Tendensen, vilken mäter utvecklingen under det första kvartalet jämfört med det föregående kvartalet hos e-handlarna, minskade med 5,5 enheter till 63,8.
”Den negativa utvecklingen drivs helt av de 200 största e-handelsbolagen i undersökningen. Det är en helt normal utveckling då både Black Friday och mellandagsreorna infaller kvartalet före och vi alltid ser en lugnare trend under första kvartalet på ett nytt år”, säger Nicklas Storåkers.
Enligt undersökningen gick 70 procent av alla svenska e-handelsbolag med vinst förra året, och plusresultaten var i snitt 35 procent högre än under 2019. Vinsten kommer till stor del att återinvesteras, enligt undersökningen. 61 procent av de tillfrågade kommer bredda produkterbjudandet, och det är bolag inom alla segment inom e-handeln.
”Har man bredare sortiment så driver det försäljning, nackdelen är att det binder mer kapital. Man måste ha större lager och det finns en större risk att saker inte säljs. Ändå är man beredd att ta risken då man är så optimistisk vad gäller marknaden. E-handelsbranschen mår riktigt bra och laddar om för ytterligare ett kanonår”, säger Nicklas Storåkers.
Snart har en tredjedel av det andra kvartalet gått, och det var under april i fjol som pandemin på riktigt började sätta avtryck på e-handeln, menar Nicklas Storåkers.
”Inom kläder bromsade försäljningen in eftersom alla fester avbokades, medan trädgårdsutrustning tog fart. Och konsumenterna letade efter munskydd, handsprit, toalettpapper och till och vevradior som galningar. Det gör att jämförelsesiffrorna under våren i år blir kluriga. Vissa nätbutiker vi talar med utvecklas just nu svagare än förra året, andra starkare. Just andra kvartalet kommer bjuda på en blandad kompott”, avslutar Nicklas Storåkers.