Annons

Trendbrott: E-handeln slår mot framtida köpcentrum

Shoppingallerian Mall of Scandinavia i Solna.
Shoppingallerian Mall of Scandinavia i Solna. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Sedan millennieskiftet har mängden planerad ny köpcentrumyta i Sverige bara ökat. Den trenden är nu bruten och boven i dramat stavas e-handel och en mättad marknad. ”Sedan ett år tillbaka ser vi att projektportföljen minskar”, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under de senaste decennierna har köpcentrumen och handelsområdena slagit upp portarna på löpande band runt om i Sverge, men enligt färskstatistik från HUI Research ser marknaden nu ut att vara mättad. 

Sedan toppnoteringen i början av 2017 har mängden projekterad yta krympt från 2,6 miljoner kvadratmeter till 2,2 miljoner. Av dessa bedömmer HUI att 1,1 miljoner kvadratmeter kommer färdigställas då många projekt tenderar att ställas in. 

”Sen vi började mätningarna på 80-talet har det enbart pekat rakt upp. Men sedan ett år tillbaka ser vi att projektportföljen minskar vilket vi tolkar som att intresset för att etablera mer fysisk handel framöver minskar. Det beror dels på e-handeln, men även på att det byggts mycket under långt tid”, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research. 

Läs mer: ”Vissa köpcentrum kan mycket väl rivas” 

Regionallt så utvecklas det fortfarande en hel del köpcenteryta i storstasdregionerna. 

”I storstadsregionerna tuffar det på och vi ser att det tillkommer en del projekt som färdigställs. Där ligger Göteborg i framkant och det utvecklas mer yta än i Stockholm sedan något år tillbaka”, säger Tobias Rönnberg. 

Ledtiden i den här typen av projekt är relativt lång. Enligt Tobias Rönnberg tar det vanligtvis omkring fem år från projektstart till färdigställande, men det är inte heller ovanligt med projekttider på uppemot åtta år. 

”Det innebär att man kanske började med ett projekt för tre år sedan men när det är klart om fyra-fem år så är det i värsta fall inte relevant längre. Man kanske driver projekt som inte är anpassade till en ny handelsstruktur. Det här skiftet sker verkligen nu och det har slagit igenom väldigt fort”, säger Tobias Rönnberg. 

”Tittar man på hur stor del av sällanköpshandelns tillväxt som kommer från nätet så var det omkring 20 procent 2015, 2016 var det 40 procent och första halvåret 2017 var det all tillväxt. Den omställningen är väldigt viktigt, speciellt om vi ska bygga mer yta. Därför ser vi att både detaljisterna och fastighetsutvecklarna drar lite i handbromsen”, fortsätter han. 

Ytterligare en viktig aspekt av det pågående skiftet i handelsmönster är att de sektorer vars e-handel växer kraftigt just nu är till exempel livsmedel, bygg och möbler. 

”Det är branscher som varit ganska små på nätet tidigare och finns ganska mycket i just externhandeln(handelsområden utanför stadskärnan reds anm). Om veckohandlandet av livsmedel flyttar ut på nätet kommer vi tappa motorn ute i många handelsområden då det är det som drar kundflöden på många platser”, säger Tobias Rönnberg. 

Läs mer: Köpfest på nätet – då blir 2017 ett ödesår för butikerna 

I USA pratas det mycket om tomma köpcenter. Finns det en risk att vi kommer se samma utveckling i Sverige? 

”Jag tror inte vi kommer se någon större köpcentrumdöd, men däremot tror jag vi kommer se fler stänga. Det kommer inte vara någon dramatisk effekt, men vi kommer nog tappa några fler av de minsta och sämst underhållna. De stora köpcentrumen är ofta de som vinner i längden”, säger Tobias Rännberg. 

”Sen tror jag bilden över skiftet i USA är överdriven. Det har stängs köpcentrum, men det finns extremt många. Så än så länge har det här skiftet inte skett, men vi kommer se sådana effekter”, fortsätter han. 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies