Axfood har de senaste åren storsatsat på e-handel på sina fysiska kedjor Hemköp och Willys. Man har även köpt upp två renodlade e-handelsbolag: det tidigare börsnoterade Mat.se och det betydligt mindre matkassebolaget Middagsfrid. Bolagen är nu placerade i dotterbolaget Matse Holding.
Läs mer: Axfood sväljer Middagsfrid
Men än så länge har näthandeln främst agerat som ett sänke för livsmedelsjätten.
Den negativa utvecklingen berodde främst på e-handelssatsningar, butiksexpansion och strukturkostnader inom Axfood Närlivs.
När bolaget under tisdagen rapporterade sina siffror för fjärde kvartalet stod det klart att rörelseresultat uppgick till 398 miljoner kronor. Det var klart lägre än förväntat de 432 miljoner kronor som analytikerna hade förväntat sig, enligt SME Direkt.
För helåret 2017 uppgick därmed rörelsemarginalen till 4,1 procent, en nedgång från 4,4 procent 2016.
”Den negativa resultatutvecklingen berodde främst på e-handelssatsningar, butiksexpansion och strukturkostnader inom Axfood Närlivs”, skriver bolaget om rörelseresultatet.
Marknaden straffade Axfoods aktie direkt. Klockan 11 hade kursen backat med närmare 11 procent till 138,75 kronor. Följ kursen här.
Se analysen på DiTV: Svagare än väntat från Axfood – utdelningen höjs
Axfood överraskade även marknaden genom att höja utdelningen med en krona till 7,00 kronor. Väntat var 6,25 kronor.
"Vi tycker att vi har en stark finansiell situation och baserat på våra utsikter framåt också så kommer styrelsen att föreslå en ökad utdelning", säger vd Klas Balkow.
Axfood lämnar ingen specifik resultatprognos för 2018, men enligt har bolaget förutsättningar att nå de långsiktiga finansiella målen i år.
"Det är vår absoluta ambition", säger han.
Läs mer: H&M:s digitala utvecklingschef lämnar – går till Axfood
Förutom att de tidigare långsiktiga finansiella målen kvarstår, bland annat att rörelsemarginalen ska uppgå till minst 4 procent, har Axfood lagt till ett tillväxtmål som innebär att bolaget ska växa mer än marknaden.
”Vi har haft en fantastisk tillväxt under året. Sedan har det här året varit ett historiskt starkt investeringsår när det gäller förvärvsinvesteringar. Vi har ju nu guidat för att vi ska fortsätta att investera i våra koncept, men inte ha samma förvärvstakt i år”, säger Klas Balkow.
Läs mer: Matkassarna bromsar – men lösplock lyfter e-handeln
Under 2018 kommer Axfood att fortsätta att utveckla sin omnikanalstrategi och räknar med en fortsatt tillväxt inom e-handelsförsäljningen. Hur stor andel av Axfoods totala försäljning i år som e-handeln kan utgöra vill dock inte Klas Balkow sia om.
”I vår ambition att växa mer än marknaden är också onlinesidan med i den aspekten. Vi har haft en väldigt fin tillväxt inom online, men från relativt låga nivåer”, säger han.