Hoppa till innehållet

E-handeln tynger Axfood – aktien rasar

Axfoods rörelseresultat var lägre än väntat för det fjärde kvartalet. Den negativa utvecklingen berodde till stor del på e-handelssatsningarna och marknaden straffar aktien hårt.

Axfoods vd Klas Balkow.
Axfoods vd Klas Balkow.Foto: Stefan Nilsson

Axfood har de senaste åren storsatsat på e-handel på sina fysiska kedjor Hemköp och Willys. Man har även köpt upp två renodlade e-handelsbolag: det tidigare börsnoterade Mat.se och det betydligt mindre matkassebolaget Middagsfrid. Bolagen är nu placerade i dotterbolaget Matse Holding. 

Läs mer: Axfood sväljer Middagsfrid

Men än så länge har näthandeln främst agerat som ett sänke för livsmedelsjätten.

Den negativa utvecklingen berodde främst på e-handelssatsningar, butiksexpansion och strukturkostnader inom Axfood Närlivs.

När bolaget under tisdagen rapporterade sina siffror för fjärde kvartalet stod det klart att rörelseresultat uppgick till 398 miljoner kronor. Det var klart lägre än förväntat de 432 miljoner kronor som analytikerna hade förväntat sig, enligt SME Direkt.

För helåret 2017 uppgick därmed rörelsemarginalen till 4,1 procent, en nedgång från 4,4 procent 2016.

”Den negativa resultatutvecklingen berodde främst på e-handelssatsningar, butiksexpansion och strukturkostnader inom Axfood Närlivs”, skriver bolaget om rörelseresultatet.

Marknaden straffade Axfoods aktie direkt. Klockan 11 hade kursen backat med närmare 11 procent till 138,75 kronor. Följ kursen här.

Se analysen på DiTV: Svagare än väntat från Axfood – utdelningen höjs 

Axfood överraskade även marknaden genom att höja utdelningen med en krona till 7,00 kronor. Väntat var 6,25 kronor.

"Vi tycker att vi har en stark finansiell situation och baserat på våra utsikter framåt också så kommer styrelsen att föreslå en ökad utdelning", säger vd Klas Balkow.

Axfood lämnar ingen specifik resultatprognos för 2018, men enligt har bolaget förutsättningar att nå de långsiktiga finansiella målen i år.

"Det är vår absoluta ambition", säger han.

Läs mer: H&M:s digitala utvecklingschef lämnar – går till Axfood 

Förutom att de tidigare långsiktiga finansiella målen kvarstår, bland annat att rörelsemarginalen ska uppgå till minst 4 procent, har Axfood lagt till ett tillväxtmål som innebär att bolaget ska växa mer än marknaden.

”Vi har haft en fantastisk tillväxt under året. Sedan har det här året varit ett historiskt starkt investeringsår när det gäller förvärvsinvesteringar. Vi har ju nu guidat för att vi ska fortsätta att investera i våra koncept, men inte ha samma förvärvstakt i år”, säger Klas Balkow.

Läs mer: Matkassarna bromsar – men lösplock lyfter e-handeln

Under 2018 kommer Axfood att fortsätta att utveckla sin omnikanalstrategi och räknar med en fortsatt tillväxt inom e-handelsförsäljningen. Hur stor andel av Axfoods totala försäljning i år som e-handeln kan utgöra vill dock inte Klas Balkow sia om.

”I vår ambition att växa mer än marknaden är också onlinesidan med i den aspekten. Vi har haft en väldigt fin tillväxt inom online, men från relativt låga nivåer”, säger han.

Läs mer: Axfood startar nätapotek – utmanar Apotea

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera