Hoppa till innehållet

E-handelns nya vinstlott: Provrum på posten

Det började när en Ica-handlare i Norrtälje byggde ett provrum intill sitt postombud. Nu lanserar Mall of Scandinavia en lyxversion av samma idé: en ”click & services”-hörna med postombud och provrum för folk som beställt kläder på nätet.

Provrummet på Ica Flygfyren i Norrtälje och ”click & services”-hörnan på Mall of Scandinavia.
Provrummet på Ica Flygfyren i Norrtälje och ”click & services”-hörnan på Mall of Scandinavia.

”Det här är början på en trend. Vi är gärna med och utvecklar konceptet”, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord med 1.600 postombud i Sverige.

E-handeln växte med 16 procent under tredje kvartalet. Det är mer än tre gånger så mycket som tillväxten i detaljhandeln som helhet, enligt Postnords E-barometer. Totalt spås e-handeln omsätta hela 50 miljarder kronor i år, vilket innebär att den utmanar butikshandeln på allvar.

Läs mer: E-handeln spås ta all tillväxt i detaljhandeln 2017

Kläder och skor är några av de vanligaste varorna som handlas på nätet. Hela 50 procent av alla kvinnor hade handlat mode på nätet det senaste kvartalet, enligt Postnord. Motsvarande siffra för männen är 30 procent.

De flesta klädbutiker på nätet erbjuder fria returer. Men fram till nu har problemet varit att plaggen inte levereras hem, utan till ett postombud. Frestelsen är därmed att prova varorna på plats och skicka tillbaka alla eventuella felköp direkt. Det går kanske med ett par skor, men vad gör man om man köpt en blus eller ett par byxor?

”Då behöver man ett provrum”, säger Magnus Aronsson, en av ägarna bakom Ica Flygfyren i Norrtälje.

När han öppnade ett postombud i butiken i somras var det ingen tvekan om att ett provrum skulle inrättas i anslutning till det.

”Jag tänkte varför inte testa? Då kan man ju prova kläderna man köpt på nätet. De som passar tar man hem, och de som inte gör det skickar man tillbaka direkt. Då sliper man komma in extra gång”, säger Magnus Aronsson, som hoppas servicen ska locka fler kunder till butiken.

Satsningen har gått så bra att Aronsson redan tagit fram en expansionsplan.

”Vi ska bygga ut och inrätta sex provrum. Fortsätter postombudet växa med 20-30 procent om året kommer det behövas inom fem år”, säger han.

Magnus Aronsson är visserligen en ovanligt uppkopplad Ica-handlare. På Ica Flygfyren i Norrtälje kan man både beställa och betala för sina matvaror på nätet. Sedan hämtar man dem i butikens ”drive-through”, eller får dem hemkörda för en extra avgift.

Men idén med provrum för e-handlare har spridit sig till andra livsmedelsbutiker, som Ica Maxi i Mölndal. Nu satsar även Sveriges största köpcentrum, Mall of Scandinavia, på ett provrum vid sitt postombud.

”Mall of Scandinavia erbjuder nu sina kunder ett provrum intill det utlämningsställe som de har i samarbete med Postnord”, säger Arne Andersson på Postnord.

Han var nyligen ute och inspekterade köpcentrumets så kallade ”click & services”-del som erbjuder postombud med provrum, concierge-tjänster och annat.

”Det ser mycket lovande ut! Vi är gärna med och utvecklar konceptet tillsammans med de handlare vi jobbar med idag. Det finns cirka 1.600 postombud i Sverige idag så det finns en stor potential för att utveckla köpupplevelsen”, säger Arne Andersson på Postnord.

Han tror bland annat att Moodgallerian och Liljeholmsgallerian i Stockholm med fördel skulle kunna installera provrum vid sina postombud. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera