Hoppa till innehållet

E-handelsjätten Alibaba blir OS-sponsor

Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba har tecknat ett långtidsavtal med den internationella olympiska kommittén, IOC. Avtalet hjälper Alibaba att nå visionen om att bli en global aktör, sa grundaren Jack Ma på en ytterst välbesökt presskonferens i Davos.

Den kinesiske techlegendaren Jack Ma höll en presskonferens med Olymiska kommitténs president Thomas Bach i Davos.
Den kinesiske techlegendaren Jack Ma höll en presskonferens med Olymiska kommitténs president Thomas Bach i Davos.Foto: AP

Samarbetet med IOC innebär bland annat att Alibaba ska tillhandahålla moln- och e-handelstjänster i en olympisk tv-kanal för den kinesiska publiken.

”Vi är grundat i Kina men byggt för världen. Vi har en global vision och den olympiska rörelsen kan hjälpa oss i det”, sa Jack Ma.

Läs mer: Jack Ma lovar Donald Trump en miljon nya jobb

Alibabas mål är att nå 2 miljarder kunder, världen över. Förutom organisk tillväxt bör det ske genom partnerskap, snarare än förvärv, sa Jack Ma.

Ytterligare en orsak till att han slutit avtalet med IOC och engagerat sig i den olympiska rörelsen är att få fler unga intresserad av sport, vilket är en bra träning för att göra människor mer emotionella och kärleksfulla, sa han.  

”Sport handlar inte bara om muskler, den handlar också om hjärna och kreativitet. Vi vill göra sport mer kreativt”, sa han.

Den kinesiska presidenten Xi Jinping, som också besökt toppmötet i Davos, är mycket intresserad av sport, inte minst fotboll.

Lagsporter som ligger den kinesiska techlegendaren varmast om hjärtat

Men Jack Ma är inget vidare på fotboll, enligt honom själv.

”Sist gjorde jag självmål.”

Det är dock just lagsporter som ligger den kinesiska techlegendaren varmast om hjärtat. Inte minst är det viktigt i Kina där det i många familjer bara finns ett barn, som ofta behandlas som prinsar eller prinsessor, sa han.

Läs mer: Alibaba vill ta e-sporten till OS

Jack Ma har nyligen träffat USA:s tillträdande president Donald Trump och lovat att skapa 1 miljon nya jobb i USA genom att små amerikanska företag ska sälja sina produkter till asiatiska kunder. Planen har dömts ut som orealistiskt.  

”Det är klart jag menar allvar. Jag skulle aldrig göra något annat när jag träffar en tillträdande president”, sa Jack Ma.

Läs mer: Alibaba hävdar att kopior är bättre än originalen

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera