Hoppa till innehållet

E-handelskungen om Axfoods satsning: ”Någon annan kan hinna före”

Nätsuccén Apotea har vuxit i raketfart sedan starten. Nu välkomnar grundaren Pär Svärdson Axfoods satsning på en renodlad konkurrent.

Pär Svärdson, vd för Apotea. Foto: Oskar Omne
Pär Svärdson, vd för Apotea. Foto: Oskar OmneBild: Oskar Omne

”Hubia kan bli vår första nätkonkurrent, men det återstår att se.... Någon annan kan fortfarande hinna före”, säger han.

Det var under måndagsförmiddagen som det stod det klart att livsmedelsjätten Axfood ger sig in på apoteksmarknaden på nätet. Detta genom det nystartade bolaget Hubia, som bildas ihop med Axel Johnsons investmentbolag Novax och entreprenörerna bakom bolaget Lenson. 

”Vi vill kunna erbjuda våra kunder receptbelagda läkemedel”, säger Axfoods vd Klas Balkow.

Han medger dock att Hubia fortfarande befinner sig i ”ett väldigt tidigt stadium”. Något lanseringsdatum är inte klart. Inte ens namnet är helt spikat. 

Läs mer: Axfood startar nätapotek – utmanar Apotea 

Klart är dock att det nya bolagets huvudkonkurrent blir Apotea, nätsuccén med vd:n och grundaren Pär Svärdson i spetsen. 

Pär Svärdson var tidigare känd som en av grundarna bakom nätbokbutiken Adlibris, som såldes till Bonnier 2011. Efter försäljningen gick han och flera av kollegorna vidare till att ta över nätapoteket Familjeapoteket, som ägdes av Sjätte AP-fonden. Det stöptes om och lanserades som Apotea 2012.

Apotea (NTL) har sedan dess vuxit i raketfart. I fjol omsatte man närmare 970 Mkr, med en nettomarginal på närmare 1,5 procent. I år spår bolaget en omsättning på 1,4 miljarder kronor.

Läs mer: Försäljningslyft för Apotea – nära 700 miljoner på ett halvår 

Succén är idag ett faktum. Apotea har bland annat utsetts till bästa e-handelssajt av Prisjakts användare tre år i rad. Och bolaget värderades till hela 2,4 miljarder kronor när Sven Hagströmers investmentbolag Creades köpte in sig i våras.

Läs mer: Apoteas grundare: Miljardvärderingen är låg

Det kan ta tid innan man öppnar.

Hittills har Apotea främst utmanats av de traditionella apotekskedjorna, som lanserat butiker på nätet. Men deras affärslogik, med höga marginaler för receptfria läkemedel och hygienprodukter, har gjort att de haft svårt att konkurrera. Genom att fokusera på låga priser, bra service och snabb leverans har Apotea lyckats kapa åt sig mellan 55 och 60 procent av apoteksmarknaden på nätet, enligt egen utsago.

Axfoods satsning på Hubia ser nu ut att kunna bli Apoteas första renodlade konkurrent på nätet. Men Pär Svärdson säger sig inte vilja dra några förhastade slutsatser. 

”Hubia kan bli vår första nätkonkurrent, men det återstår att se. Vad jag förstår ska de ha kopplingar till Willys och Hemköp. Och det kan ta tid innan man öppnar. Någon annan kan fortfarande hinna före”, säger han.

Konkurrens kan ge bättre tjänster, lägre priser och snabbare leveranser.

Trots sin avvaktande attityd säger Pär Svärdson sig välkomna konkurrensen. 

”Med tuffare konkurrens blir man sporrad och gör ett bättre jobb. Jag tror Apotea kan vinna på detta, men den stora vinnaren blir nog konsumenterna. Konkurrens kan ju ge bättre tjänster, lägre priser, snabbare leveranser, med mera”, säger han.

Sedan drar han en parallell till Adlibris benhårda konkurrens med Bokus under hans tid vid rodret. 

”Det var bra för oss på Adlibris att ha Bokus som konkurrent. De stora förlorarna blev ju den traditionella bokhandeln, inte minst Bokia som ju inte finns längre”, säger han. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera