Annons

E-handelskungen om Axfoods satsning: ”Någon annan kan hinna före”

Pär Svärdson, vd för Apotea. Foto: Oskar Omne
Pär Svärdson, vd för Apotea. Foto: Oskar Omne Foto: Oskar Omne
Nätsuccén Apotea har vuxit i raketfart sedan starten. Nu välkomnar grundaren Pär Svärdson Axfoods satsning på en renodlad konkurrent.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Hubia kan bli vår första nätkonkurrent, men det återstår att se.... Någon annan kan fortfarande hinna före”, säger han.

Det var under måndagsförmiddagen som det stod det klart att livsmedelsjätten Axfood ger sig in på apoteksmarknaden på nätet. Detta genom det nystartade bolaget Hubia, som bildas ihop med Axel Johnsons investmentbolag Novax och entreprenörerna bakom bolaget Lenson. 

”Vi vill kunna erbjuda våra kunder receptbelagda läkemedel”, säger Axfoods vd Klas Balkow.

Han medger dock att Hubia fortfarande befinner sig i ”ett väldigt tidigt stadium”. Något lanseringsdatum är inte klart. Inte ens namnet är helt spikat. 

Läs mer: Axfood startar nätapotek – utmanar Apotea 

Klart är dock att det nya bolagets huvudkonkurrent blir Apotea, nätsuccén med vd:n och grundaren Pär Svärdson i spetsen. 

Pär Svärdson var tidigare känd som en av grundarna bakom nätbokbutiken Adlibris, som såldes till Bonnier 2011. Efter försäljningen gick han och flera av kollegorna vidare till att ta över nätapoteket Familjeapoteket, som ägdes av Sjätte AP-fonden. Det stöptes om och lanserades som Apotea 2012.

Apotea (NTL) har sedan dess vuxit i raketfart. I fjol omsatte man närmare 970 Mkr, med en nettomarginal på närmare 1,5 procent. I år spår bolaget en omsättning på 1,4 miljarder kronor.

Läs mer: Försäljningslyft för Apotea – nära 700 miljoner på ett halvår 

Succén är idag ett faktum. Apotea har bland annat utsetts till bästa e-handelssajt av Prisjakts användare tre år i rad. Och bolaget värderades till hela 2,4 miljarder kronor när Sven Hagströmers investmentbolag Creades köpte in sig i våras.

Läs mer: Apoteas grundare: Miljardvärderingen är låg

Det kan ta tid innan man öppnar.

Hittills har Apotea främst utmanats av de traditionella apotekskedjorna, som lanserat butiker på nätet. Men deras affärslogik, med höga marginaler för receptfria läkemedel och hygienprodukter, har gjort att de haft svårt att konkurrera. Genom att fokusera på låga priser, bra service och snabb leverans har Apotea lyckats kapa åt sig mellan 55 och 60 procent av apoteksmarknaden på nätet, enligt egen utsago.

Axfoods satsning på Hubia ser nu ut att kunna bli Apoteas första renodlade konkurrent på nätet. Men Pär Svärdson säger sig inte vilja dra några förhastade slutsatser. 

”Hubia kan bli vår första nätkonkurrent, men det återstår att se. Vad jag förstår ska de ha kopplingar till Willys och Hemköp. Och det kan ta tid innan man öppnar. Någon annan kan fortfarande hinna före”, säger han.

Konkurrens kan ge bättre tjänster, lägre priser och snabbare leveranser.

Trots sin avvaktande attityd säger Pär Svärdson sig välkomna konkurrensen. 

”Med tuffare konkurrens blir man sporrad och gör ett bättre jobb. Jag tror Apotea kan vinna på detta, men den stora vinnaren blir nog konsumenterna. Konkurrens kan ju ge bättre tjänster, lägre priser, snabbare leveranser, med mera”, säger han.

Sedan drar han en parallell till Adlibris benhårda konkurrens med Bokus under hans tid vid rodret. 

”Det var bra för oss på Adlibris att ha Bokus som konkurrent. De stora förlorarna blev ju den traditionella bokhandeln, inte minst Bokia som ju inte finns längre”, säger han. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies