Hoppa till innehållet

E-handelsprofil kliver in i Reclaimit

Reclaimit vill hjälpa e-handlare med returer genom att få bort det manuella arbetet. Nu tar bolaget in 3 miljoner kronor och får in e-handelsprofilen Anton Johansson som ny delägare.

Anton Johansson, ny delägare och rådgivare till Reclaimit, och Håkan Johansson, vd för Reclaimit.
Anton Johansson, ny delägare och rådgivare till Reclaimit, och Håkan Johansson, vd för Reclaimit.Bild: Reclaimit

För e-handlare är returer fortfarande i mångt och mycket ett jobb som måste göras manuellt. Det vill Piteå-startupen Reclaimit (NTL) ändra på. Deras molnbaserade tjänst ska hjälpa e-handlare att spara in tid och pengar genom att automatisera de manuella momenten.

Nu tar Reclaimit in nytt kapital. Totalt får bolaget in 3 miljoner kronor från befintliga investerarna Spintop Ventures (NTL) och Partnerinvest Norr.

”Vi ska använda pengarna för att öka trycket och satsa på försäljning och marknadsföring”, säger vd:n Håkan Johansson till Di Digital.

Läs mer: Här är bolaget som ska få dig att låna ut till e-handlare

Samtidigt kommer e-handelsprofilen Anton Johansson (NTL) in som ny delägare.

”Det känns fantastiskt. Han är en otroligt driven person och är uppväxt i den digitala åldern och behärskar e-handel och de digitala medierna på ett mycket bra sätt”, säger Håkan Johansson (NTL).

Anton Johansson är grundare av en rad e-handelsbolag och aktiv som rådgivare och styrelseledamot i ett flertal. För närvarande är han operativ chef på eltjänsten Alltid, som han också grundat. Han driver också e-handelspodden.

I Reclaimit kommer Anton Johansson också att vara rådgivare.

Reclaimits största marknader är Sverige och Norge, men bolaget har också börjat gå in i Norge och Finland. Håkan Johansson avslöjar att Reclaimit planerar att kliva in på en marknad utanför Norden.

”Vi kommer under nästa år att titta på ett land utanför Norden, men det blir förmodligen efter sommaren”, säger Håkan Johansson.

Läs mer: Livlina för svenska Virtusize

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera